CZAS Z MAMĄ I TATĄ


BUKIET, PREZENT I CUKIERKI, DZIŚ RODZICÓW JEST DZIEŃ WIELKI.

Moi drodzy w tym tygodniu skupimy się na ważnych sprawach dotyczących rodziny, bo to ona jest najważniejszym dobrem każdego człowieka. 15 maja obchodzimy Dzień Rodziny. Sytuacja, która  zmusiła  nas do przebywania w domu pozwoliła na częste rozmowy, wspólne zabawy, wspólne gotowanie, spacerowanie itp. Pamiętajcie, że to czas dobrze spędzony. Zapraszamy was do wspólnych działań, niech przyniosą dużo radości i uśmiechu, zadowolenia, a może nawet łez.

1. Poproście rodziców o poszukanie  rodzinnych albumów ze zdjęciami, wspólnie pooglądajcie  zdjęcia. Zacznijcie od  mamy i taty,  może mają zdjęcie ze swojego ślubu, potem odszukajcie siebie i innych członków rodziny. Jeżeli już to macie za sobą to proponujemy zabawę  burza mózgów- „Co to jest rodzina”, niech każdy wypowie to co uważa i czuje, możecie odwoływać się do fotografii. Zapytajcie również rodziców o wspólnie spędzony  czas, w co najbardziej lubicie się bawić?, kiedy najczęściej się bawicie? 

2.Teraz przejrzyjcie propozycję  prezentacji na temat: „Dzień  rodziny” - kliknij tutaj


3.Posłuchajcie wiersza pt. „Serduszko” M. Broda – Bajak
Mam serduszko jedno- kartonowe
Mam serduszko drugie- uczuciowe!
Tym drugim kocham mamę i tatę
Kocham mocno bo są moim światem!
To serduszko kartonowe  dam wam zaraz Mamo, Tato
I zaproszę was do zabaw – Co wy na to?
 
4. ”Kolorowe serduszka”- przygotujcie do zabawy po 4 serduszka w różnych kolorach (kliknij tutaj) dla każdego uczestnika zabawy. Włączcie wesołą muzyczkę lub zagrajcie na instrumencie. Na przerwę w muzyce mama/ tata wypowiada hasło: ”kolor do koloru”. Wtedy domownicy, którzy trzymają w ręku te same kolory serc tworzą kółka. Postarajcie się samodzielnie wymyślić hasło. 

5. ”Serduszkowe szlaczki”- wykorzystajcie serduszka z poprzedniego zadania do ułożenia rytmu np. czerwone, różowe, czerwone, różowe itd. Wymyślcie także swój  autorski rytm. Ułożone przez was rytmy naklejcie na pasek brystolu.

6. „Imiona w mojej rodzinie”- zabawa słownikowa do której, potrzebujemy piłkę.
Usiądźcie w kole, mama/tata rozpoczyna zabawę wypowiadając imię wybranego członka rodziny. Osoba, która złapie piłkę, podaje jego imię po czym odrzuca piłkę do prowadzącego. Można wywoływać również zwierzęta domowe, jeśli takowe posiadacie. 

7. Proponujemy teraz  posłuchajcie  piosenek. Wybierzcie sobie tą, która wam się najbardziej podoba, słuchajcie ich jak najczęściej w ciągu tygodnia, może nauczycie się je śpiewać.  Zajrzyjcie tu:

https://www.youtube.com/watch?v=MeRTMshkHJs – „Kocham cię mamo ”

8. Zabawa pantomimiczna : „Co robi mama? Co robi tata?”
Rodzice stają przed dziećmi i za pomocą  ruchów i gestów prezentują czynności lub obowiązki najczęściej wykonywane w domu (podlewanie kwiatów, odkurzanie, mycie naczyń, pranie, mycie podłogi, pisanie na komputerze, czytanie gazety). Dziecko odgaduje co przedstawia dana czynność, a następnie naśladuje.

9. Zagadki dźwiękowe „Co słychać w domu ” - posłuchajcie odgłosów z kuchni, odgadnijcie do jakiego sprzętu kuchennego pasuje dźwięk. Możecie również naśladować.

10. Zabawa ruchowa „Wybieramy się na ryby”.
Pewnego dnia tata zaproponował dzieciom wyprawę na ryby. Wcześnie rano wsiedli do samochodu i pojechali.(dziecko lub dzieci stają za tatą – kierowcą i naśladują odgłos silnika: bum, bum, bum). Po chwili byli już nad jeziorem (dzieci udają ,że odpinają pasy i wysiadają z samochodu). Wszyscy poszli na pomost i zrzucili wędki  (dziecko ustawia się w rzędzie i na sygnał taty wykonuje zamach tak jakby zarzucał wędkę). W ciszy i skupieniu czekali aż jakaś rybka złapie się na haczyk (dzieci stoją w ciszy, bez ruchu). Po niedługim czasie wędki zaczęły się ruszać (dzieci udają że trzymane wędki w dłoni się ruszają). Szybkim ruchem poderwali je do góry, ściągnęli ryby z haczyków i włożyli je do wiaderek (dzieci naśladują wszystkie czynności).

11. Zabawa matematyczna „Ile ryb złowiliśmy”
 Rodzice  albo dzieci przygotowują pewną liczbę rybek z kolorowej kartki papieru. Następnie losowo rozdzielają rybki każdemu z domowników (po 3, po 4, po 5). Mama / tata wydają polecenia: Policzcie po ile macie rybek?, Sprawdźcie jakiego koloru są rybki?, Kto ma 4 rybki?, Kto ma mniej niż 4?, Kto złowił rybki zielone? Kto ma najwięcej rybek?, Kto wśród swoich rybek ma czerwoną rybkę? itd.

12. ”Drzewo genealogiczne waszej rodziny”- Potrzebny będzie kontur drzewa, kilka zdjęć waszej rodziny, jak nie macie to możecie narysować wasze podobizny. Podpowiedź znajdziecie tutaj.

13. Zabawa wyciszająca pt. „Kołyska” wg W. Sherborne - przygotujcie dużą chustę lub kocyk, muzykę relaksacyjną wg uznania. Mama / tata zawija dziecko i delikatnie kołysze do muzyki.

14. ”Jak zrobić laurkę dla mamy”
Pamiętajcie, że 26 maja obchodzimy Dzień Mamy, przygotujcie laurkę dla swoich mam.

15. ”Niespodzianka dla mamy”- może nauczycie się wierszyka na pamięć i powiecie go swojej mamie
 
16. ”Rodzinny piknik”- karta pracykliknij tutaj.

17. Przygotujcie prawdziwy piknik na swoim ogrodzie lub balkonie.
Poproście tatę, żeby pomógł wam upiec pyszne babeczki na rodzinną  uroczystość.
Przepis znajdziecie tu:

Proponujemy wspólnie pobawić się i pośpiewać znane i lubiane  piosenki.
 
Proponujemy również zabawy integrujące rodzinę:

-”Wspólny spacer”- przygotujcie skakanki, sznurek lub rajstopy mamy. Domownicy dobierają się w pary, stają obok siebie i zawiązują swoje nogi w kostkach. Spacerują w parach, starają się złapać ten sam rytm. Możecie również wprowadzić element rywalizacji, przygotujcie wówczas start i metę.
-”Rodzinny piknik”- przygotujcie koszyk i akcesoria kuchenne{talerzyki, łyżeczki, wałek, szklankę, ścierkę kuchenną itp. mogą być zabawkowe. Ustawcie się w rzędzie, na końcu rzędu postawcie koszyk z akcesoriami kuchennymi. Następnie mama/tata mówi:
- Proszę wyjąć z koszyka wałek do ciasta. Osoba stojąca przy koszyku wyciąga dany przedmiot i podaje sąsiadowi. Gdy ostatni uczestnik zabawy odbierze przedmiot kładzie go na ziemie, dywan, podłogę Zabawa kończy się aż wszystkie przedmioty zostaną wyciągnięte z koszyka.
-”Sposób na nudę”- wykorzystajcie wyżej wymienione akcesoria kuchenne i sznurek.
Ze sznurka utwórzcie 4 pętle, włóżcie do pętli po jednym przedmiocie kuchennym. Włączcie dowolną muzykę. Na przerwę w muzyce mama/tata mówi: robimy makaron Domownik który siedzi koło pętli wyciąga np. wałek do ciasta wstaje i tańczy lub pokazuje wałkowanie. Zabawa toczy się aż będą wymienione wszystkie akcesoria.

18. Jeżeli macie niedosyt ćwiczeń z rodzicami na świeżym powietrzu mamy jeszcze kilka propozycji zajrzyjcie tu: „Dzień rodziny na sportowo”

Mocno ściskamy i życzymy wszystkim rodzicom w dniu ich święta:
Dużo wytrwałości i miłości, odporności i czułości.
Żebyście zawsze z rana całowali swoje dzieci, nawet jeżeli słonko nie świeci.
Bo to wasza  jest podpora  no i radość wielka, chociaż czasem tracisz „głowę”.
Wtenczas  przysiad  zrób od razu, oddech długi weź  zawczasu,
i poczujesz wnet, jak ci szybko  mija „nerw”.
Potem trochę jest spokoju, każdy siedzi w swoim pokoju,
 bo  zajęty jest po pachy i odrabia lekcje jakby.
Szybko mija spokój ten, bo tu nagle nie do wiary,
 ktoś pociągnął, popchnął, spadł.
No i raban wnet się zaczął nie nadążysz przecież za tym.
Ale lubisz pewnie to, choć nie zawsze jest różowo,
- ale to rodzina twa i niech dalej tak to trwa.
                                                                                                           
Na kolejną porcję wyśmienitych zabaw zapraszamy już w środę.


PIĄTEK, PIĄTECZEK, PIĄTUNIO :)


Kochani kolejny weekend przed nami. Tym razem proponujemy zajęcia w plenerze.  Skorzystajcie z ładnej pogody i wybierzcie się z całą rodziną na łąkę. Zróbcie majowy piknik, odpoczywajcie i obserwujcie mieszkańców łąki. Połóżcie się na kocu, zamknijcie oczy i wsłuchajcie się w odgłosy łąki. Możecie też poćwiczyć - p. Beata przesyła kolejną porcję zabaw gimnastycznych. Temat Wiosenna łąka towarzyszył nam przez dwa tygodnie. Sprawdźcie, czy są zadanie, których wcześniej nie zrobiliście. Może uda się je przeprowadzić podczas Waszego pikniku.
Koniecznie prześlijcie nam Wasze zdjęcia, podsumowanie tematu nastąpi w niedzielę.
Pozdrawiamy Was serdecznie i życzymy udanych pikników i zabaw na łące.

SPOTKANIE ZE ŚLIMAKIEM I ŻABĄ.

Dzisiaj poznamy kolejnych mieszkańców łąki. Wybierzcie spośród propozycji, to co Wam odpowiada najbardziej. Miłej zabawy.

1.”Gość w przedszkolu” – posłuchajcie opowiadania (kliknij tutaj) i porozmawiajcie z rodzicami na temat jego treści. Pomocnicze mogą być pytania: Czy spotkałeś kiedyś ślimaka? Gdzie to było? Jaka to była pora roku? Jak wyglądał ślimak, którego spotkałeś?

2. Rozmowa na temat życia ślimaków. Poobserwujcie ślimaka w jego naturalnym środowisku:
Poszukajcie w książkach, albumach, Internecie zdjęć, ilustracji przedstawiających różne gatunki ślimaków i środowiska, w których żyją. Posłuchajcie ciekawostek o ślimakach:
A może udało Wam się spotkać ślimaka podczas wyprawy na łąkę lub spaceru? Wiem, że niektórzy już znaleźli spore okazy:)

3.„Spacer ślimaków” -  zabawa ruchowa z elementem czworakowania.
Dzieci "ślimaki" na czworakach poruszają się w różnych kierunkach po całym domu. Na hasło "rozglądamy się" zatrzymują się, przechodzą do leżenia przodem, nogi pozostają na dywanie, unoszą się na dłoniach wyciągając jak najwyżej głowę, spoglądają w różne strony. Na hasło "ślimaki odpoczywają" kładą się na boku i odpoczywają.

4. Zabawa językowa „Ślimak, ślimak pokaż rogi” –  dzieci mówią tekst w różnym tempie, z różnym natężeniem głosu i z różną intonacją, wolno/szybko, cicho/głośno, ze smutkiem/ze złością, itp.

5.”Chodzimy po spirali” – przygotujcie skakanki, sznurek, centymetr, nitkę, włóczkę co znajdziecie w domu, byle było długie i można to ułożyć w spiralę. Może to być też wzór na dywanie albo narysowana spirala na piasku. Rodzic układa na podłodze ze skakanek spiralę podobną do muszli ślimaka. Dziecko chodzi po spirali stopa za stopą. Możecie zrobić zawody, kto z rodziny najszybciej przejdzie po spirali ze sznurka.

6. Zabawa relaksacyjna „Masaż ślimaków” - dzieci w parach z rodzeństwem, bądź rodzicami dobierają się w pary. Jedno rysuje drugiemu na plecach muszlę ślimaka, kreśląc ją wielokrotnie.

7. Układanie ślimaka z kolorowego sznurka, skakanki, wstążki. Możecie ułożyć kilka ślimaków. Koniecznie zróbcie ich zdjęcie i prześlijcie nam.

8. „Rysowane wierszyki – ślimak”.  Dzisiaj proponujemy Wam wierszyk, do którego z łatwością narysujecie ślimaka.  Udało się? Pochwalcie się zdjęciami Waszych ślimaków.

9. „Spotkanie ze ślimakiem” – prace plastyczno-techniczne. Kto chciałby jeszcze w inny sposób wykonać ślimaka, niech zajrzy tutaj. Może znajdziecie jakieś ciekawe inspiracje.

10. Posłuchajcie uważnie piosenki „Była sobie żabka mała” https://www.youtube.com/watch?v=u0sql4bx4PI
i odpowiedzcie na pytania: O czym była piosenka?, Jaka była żabka?, Co może być małe?, Jak nazywa się przeciwieństwo słowa mały?, Co może być duże?, Kogo żabka nie słuchała?, Dlaczego trzeba słuchać swojej mamy?, Jeśli dzieci nie słuchają rodziców co może się stać?

11. „Żabie miny” - ćwiczenia buzi i języka. Rozszerzanie warg w uśmiechu i ściąganie ich, ściąganie ust w prawo, w lewo, wysuwanie języka do przodu i cofanie go, w pozycji prostej unoszenie języka do góry, na dół, na prawo, na lewo, oblizywanie warg. Ćwiczenia najlepiej wykonujcie przed lustrem.

12.”Kiedy żaby chcą mieć dzieci” - poznajcie cykl rozwoju żaby – pomoże wam w tym ilustrowane opowiadanie – kliknij tutaj.

13. „Żabi detektyw” – zabawa typu „prawda czy fałsz”. Posłuchajcie zdań o mieszkańcach łąki, czytanych przez mamę lub tatę. Jeśli zdanie jest prawdziwe podskakujcie jak żabka, jeśli fałszywe wysuńcie język (jak żaba podczas łapania much).

Pszczoły zbierają nektar i robią z niego lizaki.
Mrówki mają swoją królową.
Ślimaki potrafią poruszać się bardzo szybko.
Biedronki zjadają mszyce.
Pająk ma kolorowe skrzydła.
Ślimak zjada owoce i liście.
Na łące rosną trawy i kwiaty.
Mak ma żółty kolor.
Pszczoły mają czerwone paski.
Mała żaba to kijanka.

14. „Mieszkanie żabki” – zabawa sensoryczna.  A teraz coś, co dzieciom na pewno się spodoba, rodzicom miejmy nadzieję, że też – zrobimy błotko dla żaby. Oto kolejne kroki w zabawie:
- przygotujcie miejsce do pracy, zabezpieczcie folią ochronną,
- zagadka sensoryczna „Co to takiego?” – dziecko za pomocą zmysłu wzroku, węchu,
dotyku oraz smaku próbuje odgadnąć co znajduje się w pojemnikach (mąka, woda, kakao,
kawa),
- stymulowanie zmysłu dotyku – zabawa mąką ziemniaczaną. Dziecko bawi się
mąką, która znajduje się w małych miskach: dotyka, przesypuje w dłoni, rysuje na mące, ugniata.
- rozpuszczanie w wodzie barwników spożywczych: kawa, kakao.
- przygotowanie „błota” - łączenie mąki ziemniaczanej i wody z barwnikiem.
- „mieszkanie żabki” – zabawa z powstałą masą.

14. Zabawa w zielone. W pokoju gromadzimy różne zielone przedmioty, żeby dzieci mogły je swobodnie dotknąć podczas wyliczanki:
Grasz w zielone?
Gram!
Masz zielone?
Mam!
Zabawę powtarzamy kilka razy, dzieci dotykają za każdym razem czegoś innego.

15. „Lubimy żaby” - dla lubiących zajęcia plastyczne garść pomysłów – kliknij tutaj.




BIEDRONECZKI SĄ W KROPECZKI A PSZCZÓŁECZKI W PASECZKI.

W tym tygodniu kontynuujemy tematykę Wiosenna łąka. Prosimy Państwa o pomoc w realizacji wybranych zagadnień. Proponujemy jednego dnia przybliżyć dzieciom informacje o pszczołach, drugiego o biedronce. Przypominamy, że proponowane zabawy czy zadania nie muszą być wykonywane punkt po punkcie, jest to tylko propozycja i oferta, z której możecie skorzystać. Gorąco do tego zachęcamy i czekamy na Wasze relacje.

1.Rozwiążcie zagadkę, aby dowiedzieć się jakiego mieszkańca łąki bliżej poznamy:
„Pasiasty muzykant, gdzieś na łące bzyka.
 Latem lata, ile sił. Zbiera z kwiatów złoty pył.
Jest pracowita, a cały jej trud,
z pewnością docenisz, jeśli lubisz miód.”

2.”Królowa pszczół” – zaproście do zabawy całą rodzinę. Siedzimy na dywanie, jedna osoba w ręku trzyma żółta piłeczkę lub klocek. Podajemy sobie piłeczkę w rytmie utworu, w pewnym momencie prowadzący wyłącza muzykę. Gdy muzyka cichnie, osoba która trzyma piłkę zostaje „królową pszczół”. Wydaje polecenia swoim „poddanym” np. zróbcie pięć przysiadów, podskoczcie 10 razy, stańcie na prawej nodze, itp. Następnie znów włączamy muzykę i podajemy piłkę, zabawa przebiega na tych samych zasadach.

3. Posłuchajcie „Bajki o pszczołach i Matce Naturze” (kliknij tutaj). Jest trochę długa, ale bardzo ciekawa. Jeśli będziecie słuchać uważnie na pewno bez problemu odpowiecie na pytania:
Czy pszczoły żądlą dla zabawy lub ze złośliwości? Czy pszczoła może użądlić wiele razy?  Co dzieje się z pszczołą, gdy użądli? W jakich sytuacjach pszczoła może użądlić? Co pszczoły zbierają w kwiatach i w jakim celu?

4. „Pracowity jak pszczółka” – zabawy ruchowe. Zaproście do zabawy całą rodzinę.
 - Pszczoły do ula! – dziecko siedzi na poduszce na podłodze. Poduszka to ul. Na dźwięk muzyki „pszczoły – dzieci” wylatują na łąkę i krążą w różnych kierunkach, naśladując lot pszczoły. Na hasło: Pszczoły do ula! Wracają , okrążają „ul - poduszkę” i siadają na niej.
- Z kwiatka na kwiatek – rozkładamy na dywanie poduszki w dosyć bliskiej odległości, „pszczoły – dzieci”, skaczą z kwiatka na kwiatek poszukując nektaru. Pamiętajcie o zachowaniu bezpieczeństwa podczas tej zabawy, zwłaszcza jeśli bierze w niej udział kilka pszczół.
- Zapylamy kwiaty – ćwiczenia stóp – dzieci siedzą przy poduszce, która pełni rolę kwiatka, dookoła rozłożone są skarpetki. Palcami stóp próbujcie złapać kolejno, skarpetki i włożyć je na poduszkę – „zapylają kwiatek”. Ćwiczenie należy powtórzyć kilka razy, ćwicząc raz jedną, raz drugą stopę.

5. „Taniec Mai” - jeśli lubicie tańczyć, zapraszamy do wspólnego tańca z Pszczółką Mają, naśladujcie gesty i ruchy Pszczółki Mai oraz jej przyjaciół i bawcie się wesoło. Zaproście do tańca całą rodzinę, będzie jeszcze weselej.

6. „Pszczółeczki w paseczki” - dla tych, którzy lubią zajęcia plastyczno-techniczne, mamy garść inspiracji – kliknij tutaj.

7. „Z kamerą wśród pszczół” – jeśli jesteście zainteresowani życiem pszczół, koniecznie obejrzycie te krótkie filmiki, na pewno dowiecie się dużo więcej.

8. „Biedronki” – wprowadzenie do tematu. Pokażcie Państwo dzieciom zdjęcia biedronek (kliknij tutaj) Przyjrzyjcie im się dokładnie, powiedzcie czym się różnią, policzcie kropki. Przeczytajcie dzieciom ciekawostki na temat tych owadów.

W Polsce występuje ponad 70 rodzajów biedronek, najczęściej można spotkać biedronkę siedmiokropkę. Biedronki to bardzo pożyteczne chrząszcze, które żywią się głównie mszycami, czyli szkodnikami zielonych roślin. Żyją od dwóch do trzech lat. Rodzą się bez plamek, zaczynają się one pojawiać na pancerzu dopiero godzinę po urodzeniu. Gdy biedronki się boją, wydzielają żółtą substancję (truciznę), która ma odstraszyć inne owady.

9. „Gdzie biedronka kropki zgubiła?” – zabawa typu „ciepło – zimno”. Na czerwonej kartce rodzic rysuje biedronkę bez kropek, pyta dziecko Czego brakuje biedronce? Następnie wyjaśnia, że biedronka zgubiła gdzieś wszystkie kropki i trzeba je odnaleźć. Rodzic wcześniej chowa kropki w pokoju, daje dziecku wskazówki „ciepło” lub „zimno”, gdy dziecko odnajdzie kropkę, oddaje kropkę biedronce. Zabawa trwa dopóki dziecko nie odnajdzie wszystkich kropek. Na zakończenie niech dziecko przeliczy kropki biedronki. (Młodszym dzieciom przygotujcie Państwo 3-4 kropki, starszym 7).

10. Rysowany wierszyk.  Wiecie, jak łatwo i szybko można narysować biedronkę? Obejrzyjcie filmik i rysujcie do wiersza. Nauczcie się tego wierszyka na pamięć, będziecie mogli w każdej chwili narysować biedronkę. https://www.youtube.com/watch?v=bTypDkh-nEc

11. „Bingo biedronkowe” – gra matematyczna. Gracze siedzą w parach naprzeciwko siebie. Każdy ma przed sobą planszę z sześcioma biedronkami (plansze – kliknij tutaj). Przed nimi leżą odwrócone do góry nogami kartoniki z cyframi od 0 do 7, wymieszane dwa zestawy (cyfry – kliknij tutaj). Uczestnicy gry odkrywają po kolei kartoniki z cyframi i jeśli na swojej planszy zobaczą biedronkę z pasującą liczbą kropek, zakrywają ja kartonikiem z cyfrą. Wygrywa osoba, która jako pierwsza zasłoni wszystkie biedronki, krzycząc: Biedroneczki są w kropeczki.

12. „Spacer biedronki”- masażyk relaksacyjny. Połóżcie się na brzuchu lub usiądźcie wygodnie. Rodzic czyta wierszyk i wykonuje masażyk na Waszych plecach, potem następuje zamiana.

Biedroneczka mała po trawce biegała.
delikatnie poruszamy palcami w różnych kierunkach
Nóżkami tupała,
naprzemiennie uderzamy w plecy otwartymi dłońmi
rączkami machała.
masujemy plecy obiema rękami
Potem się ślizgała
przesuwamy zewnętrzną stroną dłoni do góry
do góry i w dół.
wewnętrzną w dół
W kółko się kręciła
rysujemy rękami koła w przeciwnych kierunkach
i piłką bawiła.
delikatnie uderzamy pięściami
Gdy deszcz zaczął padać,
stukamy palcami wskazującymi z góry na dół
pod listkiem się skryła
rysujemy obiema rękami kształt liścia
i bardzo zmęczona spać się położyła.
kładziemy się obok i przytulamy do dziecka

13. „Biedroneczki są w kropeczki” – prace plastyczno-techniczne. Dzieci, które lubią  biedronki, na pewno chętnie wykonają biedronki wykorzystując różne techniki. Spójrzcie tutaj, co dla was znalazłyśmy albo skorzystajcie z własnej wyobraźni i zróbcie biedronkę według własnego pomysłu.

14.”Biedronka i muchomor” – piosenka.  
Podczas wykonywania prac możecie posłuchać piosenki https://www.youtube.com/watch?v=IMXHCmLDkZE




JEST WEEKEND!

Kochani choć trudno w tych czasach odróżnić weekend od tygodnia, informujemy, że JEST WEEEKEND! Cieszmy się nim i odpoczywajmy. Nasze propozycje na weekend nie wymagają zbyt dużego zaangażowania, a być może ułatwią Państwu zorganizowanie czasu Waszym Dzieciom:

1.Karty pracy - ćwiczenia i zadania związane z tematem "Wiosenna łąka". Kto z was lubi takie ćwiczenia na pewno znajdzie coś dla siebie. Pomóżcie Państwo wybrać dzieciom te karty pracy, które są w zasięgu jego możliwości, oferta jest szeroka, zarówno dla dzieci młodszych, jak i starszych. Bawcie się dobrze.

Majowa łąka – kliknij tutaj.
Łąka – ćwiczenia – kliknij tutaj.

2. W chwili wytchnienia obejrzyjcie film „Wędrówki Skrzata Borówki” - https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4


3. Nie zapomnijcie też o aktywności fizycznej – p. Beata proponuje ćwiczenia z podskokami - kliknij tutaj



KTO MIESZKA NA ŁĄCE?


Dzisiaj przyjrzymy się bliżej pewnym stworzeniom żyjącym na łące.  Dzisiaj możecie skupić się na motylu, jutro - mrówkach. Gotowi? No to zaczynamy. Oto nasze propozycje:

1.„Powitanie na łące” – zabawa w parach.
Stańcie w parze naprzeciwko siebie z mamą, tatą lub rodzeństwem. Wykonujcie ruchy do recytowanego przez rodzica wiersza „Powitanie na łące” J. Wołoch. Zabawę należy powtórzyć kilka razy, najlepiej z każdym członkiem rodziny.

Na łące wszystkie owady się witają:
dzieci kłaniają się partnerowi
Biedronki skrzydełkami pozdrawiają,
machają do siebie
Żuczki piątki przybijają.
przybijają piątki
Pszczoły głośno bzyczą: bzy-bzy-bzy
naśladują odgłosy wydawane przez pszczoły
A jak się przywitasz ty?
dziecko pokazuje jakieś przywitanie, a druga osoba je powtarza

2. Wysłuchajcie opowiadania W. Bieriestowa „Nikt mnie więcej nie zobaczy” – prosimy rodziców o przeczytanie opowiadania i zapoznanie dzieci z cyklem rozwojowym motyla. Tekst opowiadania i pytania pomocnicze znajdziecie tutaj.

Dodatkową pomocą może być plansza "Cykl rozwojowy motyla" – tutaj.

3. Rozwój motyla – zabawa dramowa. Rodzic mówi kolejne etapy rozwoju motyla, dzieci oddają ruchem i gestem ich treść. 1 – jaja – dzieci leżą zwinięte w kłębek, 2 - gąsienica – dzieci czołgają się na dywanie, naśladują zjadanie liści, 3 – poczwarka – dzieci układają się do snu, leża na dywanie na plecach lub brzuchu, nie ruszając się, 4 – motyl – dzieci wydostają się z kokonów – rozpościerają ramiona, poruszają nimi i „latają”.

4. Najdłuższa gąsienica - zabawa matematyczna.
Przygotujcie kilka pasków papieru o różnych kolorach i długościach - to będą „ gąsienice”. Zmierzcie na oko długość pasków. Dzieci mają za zadanie określić, która jest najkrótsza, a która najdłuższa. Na koniec ułóżcie pionowo paski – jeden obok drugiego, zaczynając od najkrótszego i kończąc na najdłuższym.

5. Motyl czy gąsienica? – praca plastyczna. Wykonajcie motyla lub gąsienicę według własnego pomysłu lub skorzystajcie z naszych inspiracji - kliknij tutaj.

6. Gdzie siadają motyle - zabawa kształtująca orientację w schemacie swojego ciała i w przestrzeni.
Do zabawy potrzebny będzie motyl, którego zapewne wcześniej wykonaliście. Mama/ tata wydaje polecenia – Posadź swojego motyla na prawym ramieniu, na kolanie, na lewej stopie, pod stopą, na głowie, na brzuchu, przed sobą, za plecami, itp. Można też wykorzystać II wariant zabawy i umieszczać motyla na stole, pod krzesłem, na szafie, na podłodze, obok fotela, za kwiatkiem, itp.

7. Co wiemy o mrówkach? – burza mózgów – wyszukajcie informacji o mrówkach w książkach, czasopismach, albumach, podzielcie się swoja wiedza, spostrzeżeniami.

8. Zapoznajcie się też z wierszem Marii Konopnickiej „Przy mrowisku” - posłuchajcie uważnie bo zawiera ciekawe informacje o życiu mrówek. Tekst wiersza znajdziecie tutaj.

9. Pracowite mrówki – zabawy ruchowe.

- Zaproście do zabawy cała rodzinę. Ustawcie się w rzędzie, postawcie kosz przed pierwszą osobą z rzędu. Ostatnia  osoba z rzędu bierze zabawkę i podaje kolejnej osobie nad głową, która stoi przed nią i tak dalej aż dojdzie do pierwszej osoby, która wrzuci zabawkę do kosza. Maskotkę można podawać pomiędzy nogami, z boku, do rąk.
- Zabawa w parach. Stańcie się do siebie tyłem, włóżcie miedzy plecy maskotkę lub piłkę. Próbujcie poruszać się po domu tak, aby nie upuścić maskotki/piłki.
- Pozostańcie w parach. Teraz maskotkę lub piłkę wkładamy miedzy czoła. Pokonajcie ustalona trasę, nie upuszczając maskotki. Możecie zrobić rodzinne zawody.

10. Mrowisko – budowanie domu dla mrówek.  Podczas spaceru, wycieczki do lasu czy łąkę, pozbierajcie materiały potrzebne do zbudowania mrowiska: igliwie, kawałeczki kory, patyczki, kamyki. Na brązowej lub czarnej kartce papieru usypcie kopczyk z przyniesionych materiałów. Koniecznie zróbcie zdjęcie waszych mrowisk.

11. „Magiczny kamień” – tworzenie opowiadania. Zabawa dla całej rodziny. Weźcie kamyk, który znaleźliście podczas spaceru i zacznijcie opowiadanie: Pewnego dnia do mrowiska trafił magiczny kamień…Podawajcie sobie kolejno kamień i układajcie dalszy ciąg opowieści według własnego pomysłu.

11. Mrówki – praca plastyczna. Proponujemy wykonanie mrówek. Wiele inspiracji znajdziecie tutaj.




WIOSENNA ŁĄKA

Rozpoczynamy nowy tydzień, a wraz z nim nowy temat. Tym razem prosimy Rodziców o przybliżenie dzieciom zagadnień związanych z wiosenną łąką. Jest to temat interesujący i lubiany przez dzieci, dlatego będziemy go realizować przez najbliższe dwa tygodnie. Wybierzcie spośród propozycji te, które najbardziej odpowiadają Waszym dzieciom. Pamiętajcie nie musicie realizować wszystkiego.
Proponujemy:

1. „Wyprawa na łąkę” – działania badawcze – wybierzcie się na łąkę, do parku, na skwerek lub ogrodu, oglądajcie łąkę i to co tam się znajduje za pomocą szkła powiększającego, lupy. Jeśli nie macie lupy, nie martwcie się, doskonałym „narzędziem” obserwacji są nasze oczy. Przyglądajcie się roślinom, ziołom, trawom, owadom z bliska. Zwróćcie uwagę na kolor kwiatów, kształt liści, zapach, wsłuchajcie się w brzęczenie owadów, może uda się wam dostrzec mrówkę, pająka, biedronkę lub motyla.

2. „Co w trawie piszczy?” – popatrzcie na obrazki, które znajdziecie tutaj. Czy rozpoznajecie jakieś kwiaty, zioła, owady, czy widzieliście je na łące, znacie ich nazwy? Mówcie nazwy głośno, cicho, podzielcie na sylaby, policzcie ile jest sylab?

3. „Mieszkańcy łąki” – Popatrzcie jeszcze raz uważnie na obrazki poszczególnych owadów. Przeanalizujcie ich wygląd:
- przeliczcie odnóża, czułki, kropki,
- zwróćcie uwagę na wygląd: głowa, tułów, odwłok,
- poszukajcie cech wspólnych: skrzydła, odnóża, czułki

4. „Nasze zioła” – proponujemy posadzenie ziół w doniczce i stworzenie domowego ogródka ziołowego na balkonie, w domu na parapecie. Może to być mięta, rumianek, tymianek i inne, które lubicie. Na pewno wykorzystacie je później w kuchni.

5. „Łąka” – narysujcie lub namalujcie łąkę – kwiaty, owady i trawy, które obserwowaliście na łące. Zobaczcie filmik, może Was zainspiruje. https://youtu.be/q85x875FfGc
Koniecznie przyślijcie nam zdjęcia Waszych prac.

6. Podczas malowania posłuchajcie piosenki „Bąki z łąki” – zapoznajcie się z melodią i słowami piosenki https://www.youtube.com/watch?v=eOOfjYBIyak
Słuchajcie jej w ciągu tygodnia i śpiewajcie do woli, piosenka szybko wpada w ucho.

7. „Co się kryje za tymi literkami?” – wydrukujcie podane etykiety z nazwami związanymi z tematem (kliknij tutaj), porozcinajcie je. Pokazujcie dzieciom kolejno i pytajcie „Co się kryje za tymi literkami?", "Co się schowało za tymi literkami?" przeczytajcie dzieciom dany wyraz i przyłóżcie karteczkę do odpowiedniego obrazka (obrazki może dziecko przygotować samo lub poszukajcie odpowiednich obrazków w gazetkach, czasopismach lub wydrukujcie).  Pozwólcie dzieciom przyjrzeć się napisom i zapamiętać. Zapytajcie czy rozpoznają jakieś litery? Wskazujcie na przypadkowe litery i pytajcie: „Czyja to literka?” Następnym razem obrazki rozłóżcie  w pokoju a nawet w innych pomieszczeniach, losujcie spośród napisów i znowu pytajcie „Co się kryje za tymi literkami?”, niech dziecko dopasuje napis do odpowiedniego obrazka, niech biegnie do odpowiedniego obrazka i położy obok odpowiednią kartkę. To ma być działanie dziecka i zabawa. Zabawę powtórzcie w ciągu dnia, tygodnia, za każdym razem dodawajcie kolejne etykiety, w zależności od możliwości dziecka. Rozpocznijcie od 3-4 napisów.
 (Odimienna metoda nauki czytania wg I. Majchrzak)

8. „Mieszkańcy łąki” - zabawa ortofoniczna.

Spróbujcie naśladować odgłosy mieszkańców łąki – raz cicho , raz głośno.
Duże żaby- rech, rech, rech
Małe żabki- kum , kum, kum
Pszczoły - bzzzz, bzzzz, bzzzz
Bocian - kle , kle, kle
Motyl - fru, fru, fru
Pasikonik - cyt ,cyt, cyt.

8. „Odgłosy łąki” –  zabawa relaksacyjna.  Połóżcie się wygodnie na dywanie, zamknijcie oczy i wsłuchajcie się w odgłosy łąki  https://www.youtube.com/watch?v=aNwLAGTS74c

9. „Kto odgadnie?” – rozwiązywanie zagadek o zwierzętach żyjących na łące, rodzic czyta zagadkę, dziecko rozwiązuje i wskazuje te zwierzęta na ilustracjach (wykorzystajcie te z pkt 2 lub własne książeczki). Teraz dziecko układa własne zagadki związane z tematem, rodzice rozwiązują. Zagadki tutaj.

10. „Bal na łące” – zabawy taneczne z całą rodziną. Przygotujcie dla siebie przebranie, oczywiście w temacie Wiosenna łąka, może to być tylko element np. kolorowa chustka symbolizuje motyla lub kwiatek. Włączcie ulubiona muzykę i bawcie się. Wirujcie, tańczcie, poruszajcie się jak wybrane owady na łące.

Na kolejne propozycje zabaw poczekajcie do środy. Będzie coś ciekawego o motylach i mrówkach. Przyjemnego działania.


JEST WEEKEND!

Kochani weekend to czas odpoczynku, regeneracji i przyjemności. Jeśli macie ochotę realizujcie zadania z tygodnia Greckiego - bawcie się w teatr, uczcie się greckiego tańca, przygotujcie coś pysznego z greckich przepisów (cały czas czekamy na Wasze zdjęcia).
A jeśli już wam się znudzi to:

1.      Obejrzyjcie wspólnie bajkę  związaną z omawianym tematem.


  „Marta mówi”    https://www.youtube.com/watch?v=D5Q-2qkHHNs


Jeśli lubicie kino familijne możecie też wspólnie obejrzeć film "Asterix na olimpiadzie" o przygodach dzielnego Galla Asteriksa.

2. Skorzystajcie z propozycji ćwiczeń gimnastycznych od p. Beaty - tutaj

3. Zachęcamy też rodziców do zapoznania się ze stroną https://czasdzieci.pl/poznan/ 
Znajdziecie tam Państwo pomysły na różnorodną aktywność dzieci, jak również ciekawe porady na codzienne życie.


KALIMERA! (DZIEŃ DOBRY!)

Dziś ciąg dalszy naszych propozycji związanych z projektem edukacyjnym i pogłębianiem wiedzy dotyczącej Grecji. W najbliższych dniach nasze rozważania  będą dotyczyć  teatru oraz igrzysk sportowych. Życzymy pasjonującej podróży!

 1. Zamieniamy się w Greków.
Rodzice przygotowują  pudło , w którym znajdują się białe różnorodne tkaniny, można
przygotować  również wieniec laurowy. Z tkanin próbujemy stworzyć sobie swój ubiór tak aby przypominała grecką szatę.  W linku poniżej można poszukać inspiracji.


Oczywiście czekamy na Wasze zdjęcia.

Zachęcamy do improwizowanych występów teatralnych, to świetna zabawa rozwijająca kreatywność oraz wyzwalająca emocje.

2. Polecamy zapoznać dzieci ze znanym mitem o Syzyfie.


Po zapoznaniu z mitem można zabawić się np. w przenoszenie z wybranego miejsca do innego książki na głowie – dla wielu z nas to zadanie może okazać się syzyfową pracą.
  
3. Warto zaznaczyć również co zawdzięczamy Grekom?
Dowiedzmy się, skąd pochodzi olimpiada, jak dawniej wyglądały zawody sportowe. Zachęcamy do zapoznania z filmami dla dzieci: 

"Bolek i Lolek na Olimpiadzie"

oraz "Był sobie człowiek - Czasy Peryklesa"


4. Olimpiada domowa. Czas na aktywność ruchową. Zorganizujcie dziecku olimpiadę domową ( zadania można wykonywać na czas) Pamiętajmy – zanim dziecko przystąpi do aktywności należy wykonać rozgrzewkę: skłony, przysiady, rozciąganie, bieg w miejscu.
 Oto przykłady zadań:
Rzut woreczkiem/zwinięta gazetą do celu (kosz).
- Bieg do szarfy  (szarfę można wykonać poprzez związanie wstążki lub sznurka) - dziecko  biegnie do wyznaczonego miejsca, przewleka przez siebie szarfę, zostawia ją i wraca na miejsce.
- Przenoszenie piłeczki na łyżce.
- Podskoki z piłką  ( lub innym przedmiotem ) między kolanami do wyznaczonej linii, piłka nie może spaść.
- Slalom między butelkami – przesuwanie kijem piłki na czas.

Można wymyślać tory przeszkód z użyciem krzeseł, poduszek, schodów, stolików, taśmy malarskiej, która może nam posłużyć do wyznaczania trasy. W zależności od możliwości jakie mają państwo w domu, zważając na bezpieczeństwo dzieci. Poniżej zamieszczamy filmik przedstawiający propozycję. Pozwólmy dzieciom gimnastykować swoje ciało – one tego potrzebują szczególnie teraz, kiedy nie możemy udać się na plac zabaw.


5. Po wysiłku fizycznym doskonałym relaksem może być wysłuchanie jednej z bajek Ezopa. Bajki Ezopa są źródłem niewyczerpanych inspiracji. Na prostych przykładach uczą mądrych zachowań. Oto jedna z najbardziej znanych, której bohaterami są lew i mysz. Morał? Co najmniej dwa. Nie oceniaj możliwości innych po wyglądzie. Dobro powraca.

„Lew i mysz”


Dziękujemy za Państwa zaangażowanie! Mamy nadzieję że nasze propozycje są dla Państwa i dzieci przydatne J


"POZNAJEMY EUROPĘ - GRECJA" 

Nadszedł czas na ciąg dalszy naszego projektu „Poznajemy Europę” oraz poznanie kolejnego państwa Unii Europejskiej – Grecję!




Oto nasze propozycje:

1. Obejrzyjcie wspólnie prezentację multimedialną 
Jeżeli byliście Państwo w Grecji to obejrzyjcie wspólnie zdjęcia z podróży.

2. Zachęcamy do wysłuchania piosenki „Greccy bogowie” – nauka przez śpiewanie to łatwiejsze zapamiętywanie!

3. Zbudujcie razem grecką budowlę z klocków LEGO, np. teatr grecki, Świątynia Nike lub Partenon.

4. Zapoznajcie dzieci z mitem greckim o  Minotaurze
 poprzez przeczytanie dziecku :
lub wysłuchanie
 Po zapoznaniu się z mitem warto odnieść się do przysłowia „po nitce do kłębka”, a następnie wspólnie zbudujcie z klocków labirynt lub narysujcie.

5. Czas przygotować potrawy które przybliżą nam smaki Grecji . Wspólne przygotowywanie potraw może być doskonałą okazją do utrwalenia pojęć matematycznych – przeliczajcie różne produkty, porównujcie ich wielkość, określajcie kształt, dobierajcie do pary, dzielcie na części, odmierzajcie itp. W tygodniu greckim zachęcamy do wykonania greckich pyszności:

· słynnej greckiej sałatki
https://www.youtube.com/watch?v=15yb8XnT6s8

      · Ciasta szpinakowego z fetą (spanakopita)

      · Placuszków z cukinii (kolokithokeftedes)

      ·  Warzyw faszerowane ryżem (gemista)

6. Podczas przygotowania potraw zachęcamy do wsłuchania się w  grecką muzykę.

7. Język grecki jest dość trudny, ale można posłuchać jak brzmią nazwy zwierząt! Spróbujmy je powtórzyć https://www.youtube.com/watch?v=mZEOjwuOh5E

8. Greckie wazy - Grecja kojarzy się z pięknymi wazami i mozaikami. Chętne dzieci zachęcamy do ozdobienia narysowanych wazonów – pracę można starannie pokolorować lub wykleić. Do wyklejania można użyć np. pokruszonych skorupek od jajka. Wzory waz znajdziecie tutaj.

9. Wykonajcie flagę Grecji - Wiele dzieci posiada w domu koraliki z Ikei, kolejną inspiracją może okazać się wykonanie greckiej flagi. Wzór tutaj.

10. Zachęcamy do nauki kroków znanego greckiego tańca – Zorba
Oto filmik z muzyką i krokami, które oczywiści można modyfikować w celu ułatwienia dzieciom próby tańca.


Rodzice też mogą spróbować zatańczyć, chętnie obejrzymy filmiki z tych prób ;) Zainspirujcie się poniższą propozycją


Zachęcamy do wspólnych zabaw z dziećmi, mamy nadzieję że nasze pomysły uatrakcyjnią państwu oraz naszym przedszkolakom czas w domu. Następne propozycje umieścimy w środę!





"WEEKEND MAJOWY"

1. Przed nami długi weekend i majowe święta. Pamiętajcie o wywieszeniu flagi. Skorzystajcie też z podanych wcześniej propozycji. Było ich tyle, że na pewno każdy znajdzie coś dla siebie interesującego.

2. Tradycyjnie w piątek mamy  dla Was porcję ruchu od p.Beaty - kliknij tutaj.

3. Mamy też propozycję i prośbę od naszych przyjaciół z Filharmonii Pomysłów, którzy odwiedzali nas co miesiąc z cudnymi koncertami. Mimo obecnych ograniczeń,  nadal tworzą dla dzieci. Przekazujemy Wam linka do ich kanału na YouTube i prosimy o subskrypcję.

https://www.youtube.com/watch?v=d18ZHm1F7CE


 Wspaniałego weekendu, odpoczywajcie i bawcie się, nie zapominajcie wysłać nam zdjęć z Waszych poczynań z tego tygodnia.


„POLSKA TO MÓJ KRAJ”

Witamy po krótkiej przerwie.

1. Na pewno napracowaliście się przy godle i fladze to teraz posłuchajcie piosenki o Polsce. Obejrzyjcie film https://www.youtube.com/watch?v=QhAH_UcodPg

2.  Zabawimy się teraz w „Podróż po Polsce” – opowieść ruchowa dla całej rodziny.

Dzieci wypowiadają się, gdzie chciałyby się wybrać na wycieczkę (las, góry, miasto, morze, łąka, wieś) i określają pojazd, którym będą podróżować (rower, samochód, samolot, zaprzęg konny, łódź motorowa, statek rejsowy, pieszo, pociąg). Możecie  również przygotować kartoniki i narysować na nich miejsce podróży i pojazd, ponieważ zabawa może polegać na losowym wybraniu swojej wycieczki. Wtedy to też losujemy po 2 kartoniki – miejsce i środek lokomocji
😊 pieszo – poruszamy się do wybranej melodii, maszerujemy, podskakujemy
😊 rowerem – biegniemy z lekko uniesionymi kolanami, naśladujemy trzymaniem kierownicy
😊 konnym zaprzęgiem – dobieramy się w pary (jedna osoba z przodu, druga z tyłu)
😊 autobusem – tworzymy wężyk z domowników i poruszamy się po pokoju
😊 pociągiem – tworzymy dwa pociągi

Mijamy po kolei:
· las – zatrzymujemy się i słuchamy śpiewu ptaków, podnosimy ramiona do góry i naśladujemy drzewa na wietrze: jedna osoba jest drzewem, inna zwierzątkiem – zwierzątko chowa się za drzewo, skacze, biega, szuka pożywienia; następuje zamiana ról;
·  łąkę – zatrzymujemy się, wdychamy zapach kwiatów, zabawa – „Kwiaty rosną – kwiaty więdną”;
· wieś – zatrzymujemy się, widzimy, jak ludzie pracują – naśladujemy grabienie siana, pielimy grządki;
· morze – słyszymy szum morza, zatrzymujemy się i wymawiamy głoskę „szszsz”, naśladujemy falowanie morza, kąpiemy się w morzu, opalamy się na plaży;
· góry – zatrzymujemy się, rozglądamy się, podziwiamy szczyty gór, zakładamy plecak na plecy i idziemy po kamienistej drodze, omijamy śnieżne zaspy, wdrapujemy się na wysoką ścianę, stoimy na szczycie – głęboko oddychamy świeżym powietrzem i wracamy do domu;
·  miasto – wchodzimy po drabinie i szybko schodzimy.

 3. Wysłuchajcie wiersza Czesława Janczarskiego „Co to jest Polska?”
Możecie do tego wiersza przygotować mapę Polski i pokazywać przeczytane przez mamę lub tatę miejsca np. morze, góry, niebo, domy, samolot, samochód itd. Porozmawiajcie na temat treści wiersza. Tekst wiersza kliknij tutaj.

4. Polska – wprowadzamy wyrazy do czytania globalnego. Rodzic może przygotować napisy na komputerze i wydrukować: Polska, flaga, godło, Lech, Czech, Rus, gniazdo, Wisła, mapa, hymn itd. Odczytują globalnie, a starsze dzieci wskazują pierwszą głoskę, ostatnią, dzielą na sylaby.

5. Wysłuchajcie piosenki „Płynie Wisła, płynie” 

6. „Co do czego pasuje?” za pomocą długiego sznurka spróbujcie ułożyć na dywanie kontur Polski, a z niebieskiej wstążki – linię Wisły. Narysuj kilka obrazków przedstawiających morze, góry, zaznacz Poznań – miasto, w którym mieszkasz, narysuj tam oczywiście nasze słynne koziołki.

7.  Jeśli macie w domu mapę Polski, to z pomocą domowników zaznaczcie na niej za pomocą cyfry lub pinezkami kilka najważniejszych miejsc. Przejedźcie na początku paluszkiem po cienkiej, niebieskiej linii, nazwijcie ją rzeka Wisła, następnie zaznaczcie na niej punkty. Będą to najważniejsze miasta i miejsce skąd wypływa Wisłą – Barania Góra, Kraków, Warszawa, Toruń, Gdańsk. Rodzic objaśnia również co oznaczają kolory na mapie: niebieski – wody, żółty – wyżyny, zielony – niziny, brązowy – góry.

8. Zabawa – „Kolory na mapie”  - przygotujcie 4 kolory kartek: zielony, brązowy, niebieski i żółty, skoczną muzykę bądź dowolny instrument muzyczny. Muzyka gra, na przerwę w muzyce mama/tato pokazuje wybrany losowo kolor:

- niebieski – dziecko tapla się w wodzie
- zielony – dziecko zamienia się w wysokie drzewo i stoi nieruchomo
- żółty – dziecko odpoczywa na dywanie
- brązowy – dziecko porusza się jak baranek na czworakach i wypowiada sylabę „bee”

9. Zabawa relaksacyjna „O czym szumi muszla” – jeśli posiadacie w domu muszlę przywieziona z podróży wakacyjnych, to usiądźcie razem z domownikami wygodnie na dywanie, przykładajcie po kolei muszlę do ucha i posłuchajcie co ona do Was mówi. Następnie opowiedzcie swoje usłyszane historie. Możecie też przełożyć swoją historię na kartkę papieru i ją narysować.

10. A teraz sprawdźcie swoje dzieci, co zapamiętały, czego się nauczyły.

„Dokończ zdanie” – zabawa językowa rozwijająca mowę, wzbogacająca słownik dziecka.
·         Kraj, w którym mieszkam nazywa się …
·         Godłem mojej Ojczyzny jest …
·         Kolory mojej flagi to …
·         Nasz hymn nazywa się …
·         Polska to …
·         Stolica Polski to…
·         Najdłuższą rzeką w Polsce jest …

11.  Propozycje prac plastycznych – Polskakliknij tutaj.

12.Wiadomości o Polsce możecie ugruntować za pomocą  gry edukacyjnej 
"Jestem Polakiem i wiem" 

 13.  Rozwiążcie zagadki:

ü  Na czerwonej tarczy widnieje biały orzeł w koronie.
Kto tego symbolu nie zna, niech ze wstydu zaraz spłonie.  (godło)

ü  Powiewa ona gdy wiatr się zerwie,
a na niej bile jest i czerwień.    (flaga)

ü  Herbem tego miasta jest piękna syrenka,
która miecz i tarczę dzierży w swoich rękach.
Przez nią rzeka Wisła przepływa.
Zatem jak stolica Polski się nazywa?   (Warszawa)

ü  Ta szeroka rzeka płynie po polskiej krainie.
Niczym błękitny, ostry nóż przecina Polskę wzdłuż.
Pędzi od gór wysokich, przez Kraków i stolicę,
w niej rybak Wars ujrzał swą oblubienicę.    (Wisła)

ü  Zwie się Mazurek Dąbrowskiego,
choć Wybicki jest autorem.
Pieśnią jest państwa polskiego,
Polski trzecim jest symbolem   (hymn)

13.  A na zakończenie powiedzcie razem z dzieckiem wiersz „Kto ty jesteś?” - tekst wiersza tutaj.

Pamiętajcie, że to tylko propozycje zajęć i zabaw. Możecie z nich wybrać te, które zainteresują dziecko.
Gdybyście chcieli skorzystać z dodatkowych propozycji, to szukajcie ich w poniższym linku:




"JESTEM POLKĄ I POLAKIEM"

Szanowni  Państwo !
Przed nami majowe święta. Są one okazją do rozmowy z dziećmi o symbolach narodowych, o znaczeniu Ojczyzny w naszym życiu i o patriotyzmie.
„Polska to wszystko co sercu drogie, dlatego drogie bo swoje” – pisał Leopold Staff w wierszu pt. „Co to jest Polska ? ”. Małe dziecko swoją postawę patriotyczną  kształtuje poznając swoją ulicę, swoje miasto. Od rzeczy i spraw najbliższych do dostrzegania i rozumienia tego, co ważne dla całego kraju. Kształtowanie pojęcia „Polak” zaczyna się od rozumienia tego, że mieszkamy na tym samym terytorium, mówimy tym samym językiem, łączy nas wspólny symbol – Orzeł Biały i biało-czerwona flaga.”
                                               ABC… Program wychowania przedszkolnego XXI wieku





1. Na początek prosimy obejrzyjcie razem z dzieckiem film pt. „Polak Mały” -

2. Porozmawiajcie z dzieckiem na temat tego filmu, sprawdźcie co zapamiętało. Spróbujcie pomóc mu pytaniami :
- „O czym opowiada legenda ?”
- „Czego szukali bracia ?”
- „Jakie miejsce wybrał Lech ?”
- „Jak wygląda godło Polski ?”
- „Co jest naszym symbolem narodowym oprócz godła ?”
- „Co symbolizuje biało i czerwony kolor na fladze ?”
- „Kiedy najczęściej możemy usłyszeć nasz hymn narodowy ?”
- „Jaką postawę przyjmujemy podczas śpiewania hymnu ? ”

3. Zachęcamy do wspólnego wykonania godła Polski i powieszania go w pokoju dziecka – inspiracje do wykonania godła znajdziecie tutaj.

4. Zabawa ruchowa „Orły do gniazd
Dzieci zamieniają się w orły i poruszają się swobodnie po pokoju. Na dowolny, umowny sygnał wracają do gniazd. Gniazdem może być dowolne miejsce, np. fotel, ramiona mamy, czy rozłożona na podłodze gazeta.
5. Posłuchajcie teraz piosenki pt. „Jestem Polką i Polakiem”.
Spróbujcie ją zaśpiewać. Niektórzy z Was już ją znają.

6. „Polska flaga”
Przeczytajcie dziecku wiersze o fladze. Teksty wierszy znajdziecie tutaj i tutaj.  Przygotujcie wstążki w kolorze białym i czerwonym. Podczas czytania dzieci łączą wstążki ze sobą, tworząc flagę i powiewają nią.
Spróbujcie nauczyć dziecko jednego z nich na pamięć.
Pamiętajcie, że 2-go maja obchodzimy Dzień Flagi RP.
Prosimy wywieście na swoim balkonie lub budynku flagę Polski.
Dziecko może towarzyszyć Państwu w wykonywaniu tych czynności.

7. Proponujemy zachęcić dzieci do wykonania flagi Polski. Skorzystajcie z naszych propozycji - kliknij tutaj lub zróbcie ją  według własnego pomysłu. Pomogą Wam w tym filmiki.

8. Zabawy matematyczne – spróbujcie policzyć z dzieckiem flagi, które widzicie z waszego okna, balkonu lub te, które będziecie widzieć podczas spaceru.

A potem przygotujcie pieniądze i bawcie się słuchając piosenki "Orzeł czy reszka?", tekst piosenki kliknij tutaj.

Znając już monety i banknoty spróbujcie przeliczyć swoje pieniądze ze skarbonki. Rodzice Wam w tym na pewno pomogą! Przyjemnej zabawy!

To tyle na dzisiaj. Bawcie się, bądźcie kreatywni. Chętnie zobaczymy Wasze pomysły w naszej galerii. A na razie – do środy!



"EKO - WEEKEND"
Moi drodzy przed nami kolejny weekend więc mamy dla was kilka  propozycji w razie nudy.
Na początek proponujemy:

1. „ Quiz ekologiczny”-  za pomocą, którego  możesz sprawdzić  nabytą  wiedzę  na temat ochrony przyrody. Odpowiedź  na  kilka pytań. Poproś mamę/ tatę o przeczytanie.
- Jakie rośliny i zwierzęta spotykamy w naszym otoczeniu?
- Jaka powinna być woda potrzebna człowiekowi do życia?
- Jaki kolor ma pojemnik do którego odkładamy szkło?
- Dlaczego powietrze musi być czyste?
- Czy można niszczyć rośliny rosnące na Ziemi?
- Co  możemy zrobić żeby Ziemia była czysta?
- Kto może być lekarzem dla chorych roślin?
- Kto/co zanieczyszcza powietrze?
- Co roślinom jest potrzebne do życia?
Jeżeli  na wszystkie pytania odpowiedzieliście dobrze czeka Was niespodzianka – kolorowanka GOAP - kliknij tutaj.

2. Zabaw się w projektanta - zasługujecie na pewno  na nagrodę, bo wiecie już, jak dbać o Ziemię. Zróbcie dla siebie Order Strażnika Przyrody –  zróbcie go sami i pamiętajcie, że  dużo  zależy od Waszej wyobraźni i pomysłowości.
Przed przystąpieniem do pracy spójrzcie jeszcze na Kodeks Małego Ekologa i pamiętajcie o przestrzeganiu pokazanych tam zasad – tutaj.

 3. A na koniec - przepis na ekologiczne  rosnące farby, do których przyrządzenia potrzebujesz :
- pół szklanki mąki
- pół szklanki soli
- ¾ szklanki wody
Wszystko dokładnie wymieszaj, przełóż do kilku miseczek , dosyp  barwniki spożywcze lub odrobinę kolorowej farby plakatowe i znów wymieszaj.
Maluj palcem lub pędzelkiem.                             
Po skończonej pracy obrazek wkładamy na 30 sekund do piekarnika lub mikrofalówki do całkowitego wyschnięcia. Koniecznie zrób zdjęcie swojego obrazka.


4. W weekend nie zapomnijcie o aktywności fizycznej, pani Beata proponuje domowy tor przeszkód  - kliknij tutaj.


Życzymy fajnej i owocnej zabawy!

"STRAŻNICY PLANETY ZIEMI" c.d.


Witamy was kochani ponownie, dziś dalszy ciąg propozycji działań muzycznych, plastycznych,  teatralnych i ruchowych związanych z ekologią.

1.Propozycje piosenek do posłuchaniamożecie wykorzystać wcześniej wykonany instrument muzyczny i zagrać do rytmu.
J „ Leśne duszki” muzyka A. Pałac, słowa D. Gellner
 J „ Ziemia to wyspa zielona” -muzyka A. Nowak, słowa H.

2.„Eko prace z odzysku” - wspólnie z rodzicami wykonajcie ciekawą zabawkę, postać, zwierzątko, samochód, roślinę, postać z bajki … z dostępnych odpadów. Wykorzystajcie zebrane materiały: butelki po napojach, opakowania po chusteczkach higienicznych, rolki po papierze toaletowym, nakrętki  i inne. Pamiętajcie o zrobieniu zdjęć, a nawet przechowaniu w  celu zorganizowania wystawki w przedszkolu, kiedy już będziemy mogli się spotykać.
Inspiracje do prac znajdziecie tutaj.

3. „Woda w naszym życiu” - Czy wiecie jaką rolę pełni woda w życiu człowieka, roślin, zwierząt i dlaczego należy ją oszczędzać? Popatrz i posłuchaj.
Jak Wy oszczędzacie wodę w domu? Co możecie zrobić, żeby oszczędzać wodę? - porozmawiajcie o tym z domownikami.

4. „Eksperymenty z wodą” - Możesz  samodzielnie wykonać ciekawy eksperyment  z wodą  – przygotujcie dwa talerzyki z wodą, pieprz w torebce {taki , który mama dodaje do potraw} i mydło. Do jednego z talerzyków nalej wodę i wsyp pieprz, zmieszaj, włóż  palec  i zaobserwuj co się będzie działo. Po chwili wyjmij palec z talerzyka  posmaruj go mydłem i włóż do drugiego talerzyka z wodą i pieprzem . I co zaobserwowaliście teraz.?
Fajne? Podobało się? Jeśli lubicie eksperymenty zobaczcie tutaj - https://www.youtube.com/watch?v=2UPT75dIYts
Jeszcze jedna propozycja związana z wodą. Jeżeli  bardzo marzycie o akwarium a z jakiś powodów  nie możecie mieć:
https://www.youtube.com/watch?v=VLny3vKs6eM   - jak wykonać akwarium.

5. Domowy teatrzyk - Czy lubicie przedstawienia? Pewnie tak. Jeżeli chcecie sprawdzić swój talent aktorski to proponujemy Wam zorganizowanie wspólnie z domownikami  domowego teatrzyku pt.: „Czystą Ziemię mamy” B. Stręcel – Winiarskiej – tekst przedstawienia tutaj.
Zachęcamy do przygotowania sobie odpowiednich rekwizytów czy  też  strojów.

 6. Zabawy z gazetami - poruszajcie się trochę dla zdrowia.

J Wiatr -  rozkładamy gazety i lekko nimi poruszamy, falujemy, dmuchamy aby
       wprowadzić  je w ruch.
J Deszcz -  stukamy w gazetę opuszkami palców: lekko , mocno
J Parasol -  biegamy swobodnie po dywanie , na hasło- deszcz  chowamy się pod gazetą 
     jak pod parasolem.
J Kałuże – rozkładamy gazety na dywanie , a następnie  biegamy , chodzimy , obchodzimy
     gazety jak kałuże.
J Statki – zróbcie z gazety statki i połóżcie je na wodę, pamiętajcie po zabawie nie marnujcie wody, wykorzystajcie ją do podlania kwiatów.



„STRAŻNICY PLANETY ZIEMI”
Moi drodzy minął kolejny tydzień waszej i naszej nieobecności w przedszkolu. Pewnie niektórzy z was bardzo tęsknią za kolegami i paniami, ale też za zwykłą zabawą, rozmową, działalnością. Mamy nadzieję, że choć trochę pomogą Wam nasze dzisiejsze propozycje. W tygodniu od 20.04 – 24.04 br. będziemy realizować  temat „Strażnicy planety Ziemi”. Przypominamy, że 22 kwietnia obchodzimy „Międzynarodowy Dzień Ziemi”. Spośród proponowanych zagadnień wybierzcie to, co będzie dla was atrakcyjne i fajne.

Na początek obejrzyjcie "Bajkę proekologiczną"https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY

1.Obserwacje przez okno. - Stańcie przy oknie, popatrzcie na niebo potem na ziemię, potem spróbujcie posłuchać śpiewu ptaków, szumu wiatru, padającego deszczu czy bzyczącego bąka. Popatrzcie na drzewa, kwiaty na klombie lub trawniku, może ktoś wyszedł właśnie z pieskiem na krótki spacerek. I co? Co zauważyliście? No właśnie nie zawsze ta Ziemia jest taka czysta i ładna. Tu papierek, gdzieś leży puszka i butelka, niedopałek po papierosach, kapsle od butelek,  nie wspominając o psich….ha ,ha, ha. Co można z tym zrobić? Wiesz? Więc do dzieła, ale pracuj w domu a jeżeli jest taka możliwość to wyjdź na chwilkę  na krótki spacerek  do swojego ogrodu  lub do lasu.
 A jak ty dbasz o Ziemię w swoim  otoczeniu domowym ?    Możesz narysować.

2. Posłuchaj i porozmawiaj o treści wiersza z domownikami
Karolina Gawlik – „Jak dbać o Ziemię”
Chcesz o Ziemię dbać praktycznie
Rób to więc ekologicznie.
Zawsze kran zakręcaj szczelnie, niech nie kapie- to oszczędniej.!
Gdy wychodzisz to gaś światło
Zapamiętaj bardzo łatwo.
Przestań jeździć samochodem, gdy chcesz zadbać o przyrodę.
I pamiętaj sortuj śmieci,
Bo to mogą nawet dzieci.
Metal, plastik, szkło , papier i odpady kuchenne.
Niech dorosły też rozdziela
Do każdego kontenera.
Gdy ktoś zada ci  pytanie: ”Jak o Ziemię dbać praktycznie”?
Powiedz wprost –EKOLOGICZNIE!

3. Posłuchaj piosenki: ” Dbaj o zieleń „  zespołu Czereśnie  https://www.youtube.com/watch?v=wKAMY4tqES0
Tekst piosenki znajdziesz tutaj.

4.„Poszukaj nakrętek”- zabawa muzyczno-ruchowa. Potrzebujemy nakrętek po napojach, kilka pojemników po jogurcie lub serku, dowolna muzyka .
Rodzice chowają kilka nakrętek po napojach w dowolne miejsca w pomieszczeniu. Włączają dowolną muzykę. Dziecko spaceruje sobie wesoło po dywanie, na przerwę w muzyce szuka ukrytych wcześniej nakrętek i wrzuca do przygotowanego pojemnika. Możemy wprowadzić zdrową rywalizację (zaprosić do zabawy rodzeństwo, rodziców) – kto odszuka więcej nakrętek, zabawę wykorzystać do utrwalenia pojęć matematycznych czyli: przeliczać, układać według kolorów, wielkości, tworzyć zbiory, podpisać za pomocą  przygotowanych wcześniej kartoników z cyframi .

5. „Gramy na nakrętkach”- zabawa zręcznościowa. Włączamy  dowolną skoczną muzykę – dziecko trzyma nakrętkę w dłoni i na przemian cicho – głośno stuka nakrętką o podłogę,  stół, krzesło, plecy domowników itp.

6.”Wycieczka”- masażykprzeprowadźcie go z mamą/ tatą  w parze, można leżeć, włączyć cichutką miłą melodię i się zrelaksować. Zapraszamy:
Idzie pani: tup, tup, tup {stukamy plecy malucha opuszkami palców}
Dziadek z laską: stuk, stuk, stuk {stukamy w plecy palcem wskazującym}
Skacze dziecko: hop, hop, hop {opieramy dłoń na przemian na przegubie i na palcach}
Żaba robi duży skok: { dotykamy stóp, pleców i głowy dziecka}
Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu {dmuchamy w jedno ucho i w drugie ucho}
Kropi deszczyk :puk, puk, puk {stukamy w plecy dziecka wszystkimi palcami}
Deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup {klepiemy  plecy dziecka dłońmi złożonymi w miseczkę}
A grad w szyby : łup, łup, łup {stukamy piąstkami}
Świeci słonko : {palcem wykonujemy kuliste ruchy}
Wietrzy wieje: {dmuchamy we włosy}
Pada deszczyk: {stukamy opuszkami palców}
Czujesz dreszczyk : { szczypiemy leciutko w kark}.

7. „Instrument perkusyjny”– wykonaj go z plastikowej butelki, puszki, kapsli, grochu, kaszy i ryżu.

8. „Kalambury” zabawa ruchowa - możesz pobawić się z rodzicami. Rodzic pokazuje ruchem i gestem np. jazdę tramwajem zamiast jazdy samochodem, sadzenie drzew zamiast wycinania ich, segregowanie śmieci, zakręcanie wody podczas mycia zębów, kąpiel pod prysznicem zamiast w wannie.
 Ty starasz się  odgadnąć daną czynność i na odwrót ty zadajesz zagadki a dorosły odgaduje. Jeżeli macie w domu ilustracje przedstawiające wyżej wymienione czynności możecie je po prostu losować i przedstawiać na przemian.

9.”Ekologiczne puzzle”- narysuj dowolny obrazek związany z ochroną środowiska – (rodzice wam podpowiedzą), następnie potnij obrazek nożyczkami na kilka części, dzieci młodsze od 2 do 4 części, dzieci starsze do 6 części. Spróbuj ułożyć obrazek dokładnie tak  jak układasz puzzle,  naklej na kartkę.

Na dalsze inspirację zapraszamy już w środę, wtedy to będziecie mogli wykorzystać nagromadzone odpady np.: butelki po napojach, opakowania papierowe i….wiele innych rzeczy, które macie w domu do wykonania ciekawych konstrukcji lub zabawek.



"PIĄTEK, PIĄTECZEK, PIĄTUNIO :)"

Kolejny weekend przed nami, jeśli macie niedosyt i chęci pobawić się z nami, proponujemy:

1. Ćwiczenia i zabawy gimnastyczne od p. Beaty - Gimnastyka nr 5 - kliknij tutaj, a tu muzyka do ćwiczeń - załącznik nr 1 oraz załącznik nr 2

2. Grę edukacyjną ćwiczącą spostrzegawczość "Zwierzęta wiejskie" - https://view.genial.ly/5e974d0d27cb3a0e1088025d,

3. A dla lubiących eksperymenty proponujemy wykonanie własnego masła - https://tygrysiaki.pl/maslo-smietankowe/

    lub eksperyment "Kolorowe mleko" - https://www.youtube.com/watch?v=stg9EYDGn4g

Zapraszamy do zabawy, miłego weeekendu i do poniedziałku. Pamiętajcie o przygotowaniu pomocy do zajęć.

"ZWIERZĘTA NA WIEJSKIM PODWÓRKU cz.2"

Każdy z nas, lub prawie każdy, lubi mleko. Spożywamy je i produkty z niego    pochodzące: sery, jogurty, kefiry, masło czy śmietanę dość często. A skąd to mleko bierze się u nas na stole? Obejrzyjcie filmik z rodzicami, tam wszystkiego się dowiecie.
Zaczynamy!

Zabawa dydaktyczna.
Drodzy Rodzice! Porozmawiajcie z dziećmi o tym, co nam dają zwierzęta. Przygotujcie różne produkty takie jak: mleko, ser , jajko, wełna, wędliny, jogurt , piórko -  włóżcie je do koszyka. Niech dzieci rozpoznają je za pomocą dotyku , nazywają je  i odpowiadają od jakiego zwierzęcia  pochodzą.

Jak produkowane jest mleko?

Zabawa badawcza – jak pozyskujemy mleko od krów
Przygotujcie sylwetę krowy na dużym arkuszu papieru, gumową rękawiczkę (grubą), białą farbę (temperę), małe wiaderko lub inny pojemnik, szpilka.

Przymocuj arkusz z sylwetą krowy do ściany. W miejscu wymion zrób niewielki otwór. Napełnij rękawiczkę białą temperą. Na końcach palców rękawiczki mama/tata zrobi dziurki szpilką. Zawiązaną rękawiczkę przeciągnij wiązaniem przez otwór w plakacie krowy. Ustaw pod wymionami wiaderko i zacznij uciskać palce rękawiczki. Do wiaderka powinna polecieć farba (mleko).
Właśnie udało Ci się wydoić krowę!

Posłuchajcie piosenki Cioci Tuni „Mleko” - spróbujcie się jej nauczyć, jest dosyć długa, ale łatwo wpada w ucho. Tekst znajdziecie tutaj.

Mamy dla Was propozycję wykonania krowy z origami. Inspirację znajdziecie po tym linkiem. https://zszywka.pl/p/krowa-origami-12379950.html

Zdjęcia waszych prac mile widziane😊

A na koniec sprawdzimy Waszą wiedzę o zwierzętach gospodarskich. Odgadnijcie zagadki. Jeśli Wam się uda przyznajcie sobie medal DONALDA!

·    Ona swe prosiątka kocha, wiadomo, bo to przecież…  (locha)

·    Mają śmieszne ogonki, małe jak sprężynki,
robią  kwi, kwi – tak chłopcy, jak i dziewczynki. (prosiaki)

·     Kury znoszą w nim jajka na grzędzie,
wszystkim kurczakom dobrze tu będzie. (kurnik)

·     Kiedy zapieje: kukuryku, nie musisz myśleć o innym budziku. (kogut)

·   Po podwórku ze swoimi dziećmi dumnie spaceruje, każdego kurczaka bacznie pilnuje.    (kura)

·     Jest malutki i żółciutki. Cóż więcej mogę powiedzieć?
Jak nazywa się dziecko kury, każdy powinien wiedzieć.  (kurczak)

·     Na wiejskim podwórku porządku pilnuje, w budzie przesiaduje.  (pies)

·   Po dachach domostwa z dumą spaceruje, na myszy w zakamarkach poluje. (kot)

·     Beczą w górach, beczą w zagrodzie, beczą te wełniane zwierzątka co dzień.   (owce)

·      Do łabędzia jest podobna, tylko taka trochę… drobna.
Po podwórku spaceruje, czasem w stawie zanurkuje.  (gęś)

·        W niej konie zasypiają i pysznym siankiem się posilają.  (stajnia)

·     Jego żoną jest klacz, a dzieckiem źrebak.
Ciągnie wozy, jeśli zajdzie potrzeba.  (ogier/koń)

·       Jego rogi odstraszą każdego, więc nie drażnij go kolego,
bo się szybko złości, gdy na pastwisku ma nieproszonych gości. (byk)

·       Gdyby nie ona, nie byłoby mleka, serów i bitej śmietany,
które do deserów i ciast dodają nasze mamy.   (krowa)


                                                                                   POWODZENIA!

                I jeszcze mamy prośbę
W przyszłym tygodniu realizujemy temat ekologiczny i będą potrzebne różne    materiały. W miarę Waszych możliwości zgromadźcie nakrętki od butelek, plastikowe butelki, gazety, guziki, wstążeczki, rolki po papierze toaletowym i puste pudełka po chusteczkach higienicznych. Kaszę czy groch na pewno w domu macie.

Powodzenia!


"ZWIERZĘTA NA WIEJSKIM PODWÓRKU"

Kochani, no i  po świętach. Mamy nadzieję, że spędziliście je miło i w dobrym zdrowiu.  Macie zapał do dalszych wyzwań? To zapraszamy na wiejskie podwórko! Czekają na Was zabawy, zagadki i piosenki z wiejskimi zwierzętami w roli głównej. Lubicie je? To zaczynamy!


1. Na początek poznajcie zwierzęta mieszkające na wsi. Pomoże Wam w tym filmik: https://www.youtube.com/watch?v=5cT69xkHVh8

2. Zagadki słuchowe Jakie to zwierzę?
   Tekst zabawy mówi Rodzic: "Mała Agatka na wsi mieszkała i co dzień rano wcześnie wstawała (dzieci przeciągają się, ziewają). Razem z Agatką wstały zwierzęta, o nich Agatka zawsze pamięta. Każde zwierzę wita się, jak umie (dzieci robią ukłon), bo każde zwierzę swój język rozumie." Rodzic włącza filmik z odgłosami zwierząt lub sam naśladuje zwierzęta, dzieci odgadują, jakie zwierzę wydaje dany dźwięk.
Potem obejrzyjcie zdjęcia: 

3. Poproście Mamę lub Tatę, aby Wam przeczytali ten krótki wiersz pt. „Gospodarskie zwierzęta”.
Wyszły na spacer zwierzęta , pierwsze idą cielęta
Razem z nimi to rzecz znana, idzie krowa – cieląt mama.
Na ścieżkę konie wbiegają, kopytami poruszają.
Świnie wyglądają z błota - My też chodźmy – jest ochota!
Błoto wszędzie zostawiają, już się kaczki pojawiają.
I tak idąc głośno kwaczą.
Kury dziobią je i gdaczą.
A na końcu kogut pieje , bo już nie wie co się dzieje.
           
Po wysłuchaniu wiersza spróbujcie wymienić nazwy tych zwierząt, o których była mowa. A może uda Wam się naśladować głosem te zwierzęta?

4. Zabawa taneczna z Rodzicami "Kaczuszki"
Stańcie z rodzicami i rodzeństwem w kole i wykonujcie ruchy do muzyki

5. Wierszyk paluszkowy „Kaczki nad wodą” – M. Koc 
Mama lub Tata czyta wierszyk, dziecko pokazuje słowa gestami.

Nad rzeczkę przyszły kaczki
dzieci pokazują dłoń z rozcapierzonymi palcami
Żółte miały kubraczki
odwracają dłoń
Skrzydełka rozłożyły
poruszają paluszkami
Pierwsza do wody wskoczyła
pokazują kciukiem gest wskakiwania do wody
Ładnego nurka zrobiła
trzymają się za nos
Pod wodą sobie pływała
wykonują rękoma gest pływania
Następna kaczkę zawołała
wykonują gest pływania
Druga do wody wskoczyła, ładnego nurka zrobiła
itd. dzieci recytują aż do momentu , kiedy do wody wskoczy piąta kaczka.
Następnej już nie było
wykonują gest przeczenia palcem wskazującym
Skakanie się skończyło. Ile było kaczek –znakomitych pływaczek?
    
          6. I jeszcze jedna zabawa - „Dopowiedz mi coś do rymu.
Mama mówi zdanie, a dziecko kończy słowem do rymu.
Powiedz : prosię i podrap się po …..nosie
Powiedz : koń i wyciągnij do  mnie….dłoń
Powiedz : krowy i dotknij palcem ….głowy
Powiedz ; króliczki i nadmij …..policzki
Powiedz; kaczuszka i dotknij łokciem ….brzuszka
Powiedz : psy i klaśnij…raz , dwa, trzy

7.   A może masz ochotę wykonać pracę plastyczną? Jeśli tak, to odrysuj rękę mamy, taty lub swoją na kartce. Teraz możecie wspólnie dorysować takie elementy, aby powstał rysunek wiejskiego zwierzątka.
A te zdjęcia mogą być dla Was inspiracją – kliknij tutaj.

8.      Posłuchajcie piosenki „Gdacze kura: ko, ko, ko”
tekst znajdziecie tutaj.

i jeszcze jednej „Stary Donald farmę miał”
 tekst tutaj.

A teraz możecie pobawić się klockami i zbudować farmę Donalda lub jedno ze zwierząt. Co Wy na to? Chętnie zobaczymy jak Wam wyszło.

9.   Na koniec zabawa domowa w parze z mamą lub z tatą pt. „W pokoiku na stoliku stało mleczko i jajeczko”

10.  I jeszcze trochę ciekawostek o zwierzętach:
- krowa umie iść po schodach w górę, ale nie w dół
- zabarwienie futra krowy jest jak ludzkie odciski palców – nie ma dwóch jednakowych krów
- większość krów daje więcej mleka, gdy słucha muzyki
- krowy codziennie spędzają około 8 godzin na jedzeniu
- lochy są bardzo troskliwymi mamami, a średnio rodzą około 11 prosiąt
- świnie są obdarzone doskonałym węchem, porównywalnym z psim
- świnie lubią przytulać się do siebie
- koniom wystarcza niespełna 3 godziny snu na dobę
- klacze karmiące rozpoznają swoje źrebię po zapachu
- konie w stadzie nigdy nie śpią w tym samym czasie; zawsze przynajmniej jeden koń czuwa i alarmuje pozostałe zwierzęta w razie niebezpieczeństwa
- na świecie jest więcej kur niż ludzi
- kury mają 7 różnych typów grzebieni

To tyle na dzisiaj. Zachęcamy Was do zabaw i zajrzyjcie do nas w czwartek. Będzie o MLEKU! 😉


„ŚWIĘTA TUŻ, TUŻ”
Dzień dobry, mamy nadzieję, że pokoje już wysprzątane a kartki świąteczne w przygotowaniu. Dzisiaj proponujemy Wam trochę ruchu podczas wesołych zabaw oraz zachęcamy do twórczości plastycznej.

„Kury i kurczaki” - Dzieci podskakują w rytmie granym na tamburynie, bębenku lub do dowolnej melodii. Na mocniejszy sygnał lub klaśnięcie w dłonie i hasło: kura! lub kurczak! przyjmują określoną pozycję. Gdy usłyszą: kura! – siadają na piętach, prostując plecy i machając zgiętymi w łokciach rękami jak skrzydełkami. Na hasło: kurczak! kucają, kuląc się jak najmocniej, i piszczą: pi, pi, pi.

„Ziarenka” – Dzieci siedzą na piętach, ręce splatają z tyłu. Kilkakrotnie pochylają się do przodu, dotykają czołem podłogi i prostują się, naśladując dziobanie ziarenek. Oczywiście rodzice, rodzeństwo też mogą włączyć się do zabawy, na pewno będzie wesoło.

„Omiń jaja” – zabawa na czworakach. Rozłóżcie w pokoju na dywanie „jajka” – mogą to być na przykład skarpety zwinięte w kłębek. Dzieci poruszają się na czworakach tak, aby żadnego nie dotknąć. Zabawę możecie przeprowadzić  przy ulubionej muzyce.

„Do koszyczka” – Do tej zabawy dzieci ściągają paputki i skarpetki. Siadają na dywanie i kładą przed sobą „jajka” – skarpety z poprzedniej zabawy. Rodzic podchodzi z koszykiem, dziecko za pomocą stóp wrzucają „jajka” do koszyka (raz jedną, a raz drugą stopą).

„Bieg z jajkiem” - przygotujcie dużą łyżkę i ugotowane na twardo jajko. Ustalcie z dzieckiem linię startu i mety. Dziecko, na sygnał jak najszybciej pokonuje odległość od startu do mety trzymając jajko na łyżce. W zależności od możliwości dziecka po drodze możecie ułożyć przeszkody. Możecie urządzić świąteczne zawody.

„Latające jajka” - przygotujcie kilka jajek ugotowanych na twardo. Poproś dziecko, aby stanęło naprzeciwko Ciebie. Rzucajcie do siebie i łapcie jajko, tak aby się nie potłukło.

„Szukanie jajek” – Rodzic ukrywa w domu kilka czekoladowych jajek i zachęca dziecko do ich odszukania. Można pomagać, mówiąc ciepło!, gdy dziecko jest blisko ukrytego jajka, lub zimno!, gdy się od niego oddala.

„Ja jestem pisanka” – zabawa ruchowa ze śpiewem. Zaproście do tej zabawy całą rodzinę. Chodzicie w koło trzymając się za ręce, ochotnik – „pisanka” śpiewa rymowankę Dominiki Góry na melodię popularnej piosenki „Wlazł kotek”

Ja jestem we wzorki pisanka, codziennie maluję ubranka.
Zapraszam do tańca w kółeczko barwione podobnie jajeczko.

„Pisanka” określa cechę swojego ubrania (wzór, kolor), której szukają u siebie pozostali uczestnicy zabawy. Na przykład: czerwony lub paski. Kto pierwszy znajdzie dany kolor lub wzór u siebie na ubraniu, ten jest pisanką w następnej rundzie.


Po ćwiczeniach zachęcamy do wykonania prac plastycznych o tematyce świątecznej, inspiracje znajdziecie tutaj.
Może zainteresuje Was również wykonanie pisanek opisanych tutaj. 

Gdybyście mieli niedosyt zabaw ruchowych, pani Beata proponuje kolejną dawkę ćwiczeń gimnastycznych. – Gimnastyka nr 4.


To wszystko na dzisiaj, miłych i wesołych zabaw życzymy. Zajrzyjcie na stronę w piątek, będzie czekała na Was niespodzianka J

„WIELKANOC TO PISANKI, WYKLEJANKI, MALOWANKI”

Drodzy Rodzice w tym tygodniu (6.04 – 10.04) chciałybyśmy z Państwa pomocą zapoznać dzieci z tradycjami świąt wielkanocnych, rozbudzić u dzieci zainteresowania zwyczajami i sposobami świętowania. W tym celu proponujemy:
   1.      Stworzenie mapy myśli na temat Wielkanocy – na dużym arkuszu papieru narysujcie schematycznie skojarzenia związane z Wielkanocą, włączcie do zabawy wszystkich członków rodziny. Powieście arkusz w pokoju dziecka, być może w ciągu całego tygodnia dorysujecie coś jeszcze, co nie przyszło Wam do głowy pierwszego dnia.

     2.      Przeczytanie opowiadania Ewy Stadtmuller „Koszyczek wielkanocny”tekst tutaj. Jeśli macie Państwo możliwość wydrukujcie tekst, przyklejcie go na dużą kartonową pisankę, rozetnijcie jajko na kilka elementów i schowajcie w pokoju dziecka lub domu. Dziecko szuka fragmentów, a następnie układa je w całość na dywanie. Sklejcie pisankę taśma klejącą i przeczytajcie dziecku opowiadanie.
Porozmawiajcie z dzieckiem na temat opowiadania, możecie zdać pytania: Co przygotowała mama Amelki i Franka? Jakie przedmioty włożyły do koszyczka dzieci? Czym go ozdobiły? Gdzie w tym czasie była mama? Jak wyglądał koszyczek sąsiadki? Jak przygotowała swoje pisanki pani Halinka?

     3.       Zabawę „Tradycyjna święconka” – przybliżcie dzieciom zwyczaj święcenia potraw. Zgromadźcie różne produkty spożywcze, dziecko wybiera te, które powinny znaleźć się w koszyczku. Rodzic objaśnia ich symbolikę: • chleb – symbol ciała Pana Jezusa; • baranek – symbol zmartwychwstania Jezusa, który nazywany jest Barankiem Bożym; • jaja – symbol rodzącego się życia; • chrzan – symbol męki Pańskiej, ale także siły, odwagi i męstwa; • sól – oznaka prawdy i oczyszczenia domostwa ze wszystkiego, co złe, chroni przed zepsuciem; • wędlina, kiełbasa – oznaka dobrobytu i radości z zakończenia Wielkiego Postu; • ciasto, babka – symbol umiejętności i doskonałości.
 Powiedzcie dzieciom, że w tym roku święconka będzie wyglądała zupełnie inaczej, bo nie możemy iść do kościoła poświęcić  potraw.

     4.       Zabawę ruchową „Co włożymy do koszyka?” - Dziecko porusza się po pokoju, domu,  kicając jak zając. Rodzic wymienia nazwy różnych artykułów żywnościowych (np. biały ser, makaron, kiełbasa, lizak, marchewka, jabłko, chleb). Jeśli dziecko usłyszy nazwę pokarmu, który zgodnie z tradycją należy włożyć do koszyczka wielkanocnego, staje słupka jak zając i nasłuchuje przez chwilę.

     5.     Zrobienie kartki świątecznej według własnego pomysłu. Będzie nam miło jeśli takie kartki (zdjęcie kartki lub scan) wyślecie nam na adres mailowy przedszkola.

    6.    Zabawę „Porządki” – organizujemy wspólne porządkowanie pokoju dziecięcego. W tym celu dzieci wybierają narzędzia potrzebne do sprzątania (wilgotne ściereczki, szczotkę i szufelkę, odkurzacz) i przystępują do wycierania półek, usuwania kurzu. Jeśli dziecko jest chętne może odkurzyć wykładzinę i zmyć podłogę. Po sprzątaniu dzieci układają zabawki, segregują klocki, lalki, misie, samochody, itp. Podczas segregowania możecie przeliczać poszczególne zabawki i porównywać ich ilość. Stosujcie pojęcia mniej, więcej, tyle samo. Zaproponujcie dzieciom włączenie się do domowego sprzątania. W przedszkolu sprzątają bardzo ładnie i chętnie wywiązują się z dyżurów, mamy nadzieje, że w domu też uda się to przeprowadzić. POWODZENIA.

     7.       Posłuchajcie piosenki „Pisanki, pisanki”  https://youtu.be/HhkpcqoWoA8
 – puszczajcie dzieciom piosenkę w ciągu tego tygodnia, spróbujcie nauczyć się jej na pamięć.


Następna porcja propozycji już w środę. Zaglądajcie na naszą stronę.



"FRANCUSKI WEEKEND"

Pozostańcie w klimatach francuskich i wykorzystajcie weekend na dobrą zabawę. Mamy dla was kilka propozycji:


  1. Przepisy kuchni francuskiej. Namówcie rodziców i zróbcie razem coś wykwintnego, polecam rogaliki z Nutellą przepisu naszej Pani Dyrektor. Są przepyszne i łatwe w wykonaniu:        

                  Magdalenki – francuskie ciasteczka - kliknij tutaj   
          Rogaliki z Nutellą - przepis tutaj        

   
             2. Kolejną porcję zabaw i ćwiczeń gimnastycznych od p. Beaty
           Gimnastyka nr 2 - kliknij tutaj
           Gimnastyka nr 3 - kliknij tutaj

       3. Bajki terapeutyczne, które proponuje nasza pani psycholog:
           "Zostań w domu" - zobacz tutaj
           "Wirus" - zobacz tutaj

       4. W wolnych chwilach obejrzyjcie filmik francuskiej produkcji „Było sobie życie – wirusy”

             

"PARYŻ - KULTURA - SZTUKA - MODA"     

Drodzy Rodzice, dzisiaj druga część materiału poświęconego Francji. W tej części chciałybyśmy się skupić na sztuce, malarstwie i modzie. Prosimy Was o pomoc w przekazaniu dzieciom poniższych informacji.

Francja i Paryż słynie z wielkiej ilości zabytków. Najważniejsze mogliście poznać już w naszej prezentacji, a dziś kliknijcie w poniższy link i przenieście się na ulice Paryża

Bazylika Sacre Coeur stoi na szczycie wzgórza Montmartre w Paryżu. Dzielnica ta to nie tylko Moulin Rouge i kankan, to także wąskie uliczki przesiąknięte twórczą atmosferą. Na każdym kroku spotkamy tu malarzy, którzy malują lub sprzedają swoje obrazy. Obejrzyjcie dzieła najsłynniejszych francuskich malarzy…


…i sami zamieńcie się w malarzy: stara koszula po tacie, na głowę beret, pędzel w ręku   I  VOILLAMalujemy, rysujemy, tworzymy (tutaj znajdziecie inspiracje). Jako ciekawostkę możecie obejrzeć filmik z eksperymentem: rozkwitający kwiat https://ikwdomowymzaciszu.blogspot.com/2016/09/eksperyment-rozkwitajacy-kwiat-projekt.html?m=1

Drodzy Rodzice, gotowe prace dziecka prześlijcie na przedszkolną pocztę, umieścimy je na stronie! Lub zachowajcie je, zrobimy z nich – już w „lepszych” czasach – wystawę!

Paryż to nie tylko sztuka, malarze i zabytki! Paryż to światowa stolica mody. O stolicy Francji można powiedzieć wiele ale na początku tej listy znajdzie się z pewnościa jej powiązanie ze światem mody. Dzisiaj opowiadamy Wam dlaczego to właśnie Paryż uznawany jest za światową stolicę mody:
Tutaj tworzy wielu sławnych projektantów, tu odbywa się najwięcej pokazów mody, m.in. podczas corocznego Paris Fashion Week. Tutaj rodzą się trendy. Haute couture (czyt.otkotir), czyli "wysokie krawiectwo" - luksusowe stroje szyte na miarę jest przeciwieństwem pret-a-porter, czyli "ubrań gotowych do noszenia". Przy modzie warto wspomnieć o perfumach: słynne Chanel N5 kojarzone ze znaną francuską kreatorka mody Coco Chanel.

Proponujemy zabawę w pokaz mody. Inspiracja mogą być te filmiki:
https://www.youtube.com/watch?v=pm-jmDdTRyQ
https://www.youtube.com/watch?v=kMxNpyh1olQ
Otwórzcie swoje szafy i zaczynajcie zabawę. Dzieci zamieńcie się w modelki i modele, no i także w kreatorów mody. z duma zaprezentujcie swoje kreacje. To będzie wspaniały pokaz i dobra zabawa dla całej rodziny. Kilka kropel francuskich perfum mamy i poczujcie się jak na paryskim wybiegu. Jeśli dacie rade prosimy o zdjęcia.

A na koniec coś lekkiego do wykorzystania w wolnych chwilach - kolorowanki:


  Vive la France !
Trzymamy kciuki za Francuzów walczących z koronawirusem.
Łączymy się z Francją w tej walce.

"POZNAJEMY EUROPĘ - FRANCJA" 




Drodzy Rodzice, w dniach  30 marca – 3 kwietnia poznajemy kolejne państwo Unii Europejskiej - Francję i obchodzimy TYDZIEŃ FRANCUSKI !

„Bonjour France !”
Chciałybyśmy, aby Dzieci z Państwa pomocą dowiedziały się, co to za kraj, ta Francja i poznały jej hymn, flagę oraz podstawowe symbole. Pragniemy, aby wszyscy nauczyli się choć kilku zwrotów w języku francuskim.
Proponujemy :

  1)      Obejrzyjcie razem prezentację „Poznajemy Europę –Francja”, poznajcie symbole Francji,  wysłuchajcie razem hymnu https://www.youtube.com/watch?v=sSGgHcLLOkA i zapoznajcie dzieci z podstawowymi zabytkami Paryża.
Jeżeli byliście Państwo w Paryżu, to pokażcie dzieciom zdjęcia z tej podróży i przekażcie im swoje wrażenia z pobytu we Francji.

  2)      Zaśpiewajcie razem piosenkę „Frere Jacques” – „Panie Janie”. https://www.youtube.com/watch?v=BC6rvbxdywg

  3)      Zbudujcie razem wieżę Eiffla z dowolnych klocków, czy innych rzeczy które macie w domu. Pobudźcie wyobraźnię dzieci i swoją. Starsze dzieci mogą narysować wieżę Eiffla z literki A – instrukcje znajdziecie tutaj, młodsze pokolorować – kolorowanka tutaj.

  4)      Poznajcie 10 ciekawostek o Francji. https://www.youtube.com/watch?v=EjPsOiEUgWo

  5)      Wykonajcie dowolną pracę plastyczną na temat Francji - po przykłady prac zajrzyjcie tutaj

  6)      Nauczcie się kilku słów po francusku – słowniczek tutaj.

  7)       Przygotujcie Francuskie śniadanie : „bagietka z dżemem”, prosto z Paryża J czy tost lub croissant (rogalik). Francja to kolebka pysznych serów – może przygotujecie z dzieckiem ślimaczki z sera – więcej informacji na temat francuskiej kuchni tutaj.

  8)      Możecie upiec francuskie rogaliki lub ciastka „magdalenki”, a także pyszne creepsy – francuskie naleśniki.

  9)      Pokażcie dzieciom jak wygląda kraina bajek – „Disneyland” pod Paryżem.

  10)  Przeczytajcie, lub obejrzyjcie razem bajki, które pochodzą z Francji np. „Kot w Butach”, „Czerwony Kapturek”, „Dzwonnik z Notre Dame”.

Niech każdy dzień obfituje w wiele niespodzianek i atrakcji związanych z Francją.
Udanej zabawy !

W czwartek kolejna porcja informacji o Francji.

"PIĄTEK, PIĄTECZEK, PIĄTUNIO :)" 


Kochani Rodzice, dzisiaj piątek,  choć nie cieszy już tak jak wcześniej, spróbujcie wesoło pobawić się z dziećmi. Na koniec tygodnia proponujemy Wam małą dawkę ćwiczeń gimnastycznych od p.Beaty - Aktywność ruchowa oraz  bajeczkę o koronawirusie autorstwa Doroty Bródki, która ułatwi państwu rozmowę z dziećmi na temat obecnej sytuacji "Bajka o Złym Królu Wirusie i Dobrej Kwarantannie"
Życzymy miłego weekendu i serdecznie pozdrawiamy.

"WIOSENNE PROPOZYCJE DLA STARSZAKÓW"

Drodzy Rodzice Starszaków przekazujemy Wam kilka propozycji dla dzieci starszych w formie wiosennych kart pracy:

Ponadto chcąc uatrakcyjnić Wam czas z dzieckiem proponujemy wykonanie ciekawych eksperymentów - https://www.wsip.pl/filmy-instruktazowe-wychowanie-przedszkolne/doswiadczenia/




„WIOSNA JUŻ PRZYBYŁA, KOLORAMI ZAWRÓCIŁA...”

W ubiegłym tygodniu mieliśmy z dziećmi przywitać wiosnę. Miało się to odbyć “na roboczo”. Chcieliśmy posprzątać nasz ogród i uporządkować grządki oraz klomby. Zostały już zakupione narzędzia do pracy w ogrodzie (grabie, łopaty, szpadle, miotły). Zamierzaliśmy też posadzić na naszych klombach wiosenne rośliny. Niestety w obecnej sytuacji nie możemy tego zrobić razem.
            Zachęcamy Rodziców do powitania wiosny w domu lub w swoim ogrodzie czy na balkonie. Możecie Państwo ze swoimi Dziećmi przywitać wiosnę na swój sposób, proponujemy:

1. Przeczytanie dzieciom wiersza "Oznaki wiosny" M. Olechowskiej. Rozmowa na temat aktualnej pory roku. Można wspomóc się obrazkami o wiośnie dostępnymi w książkach, albumach, internecie (roztopy, zmiana pogody, powracające ptaki, krokusy, bazie-kotki, zmienna pogoda).  Omawiamy cechy charakterystyczne wiosny.
"OZNAKI WIOSNY" Marta Olechowska


Żółte słoneczko na niebie się śmieje,
łagodny wietrzyk wesolutko wieje,
Krokus nieśmiało z ziemi się podnosi,
wietrzyk wiosenny zmarzłą ziemię rosi.
Ptaszki wróciły i głośno ćwierkają,
wierzby puszyste bazie wypuszczają.
Ciepło wokoło, zima precz już poszła,
a na jej miejsce przyszła piękna wiosna.

2. Zasianie rzeżuchy, owsa, trawy i obserwowanie jak rosną.
3. Przesadzenie do większej donicy lub podzielenie rośliny na mniejsze sadzonki i umieszczenie ich na parapecie, dzieci będą mogły pielęgnować swoje rośliny.
4. Wykonanie wiosennego obrazka, pracy plastycznej przedstawiającej wiosnę. Zajrzyjcie tutaj, podajemy  przykłady prac, które możecie wspólnie wykonać z dziećmi z materiałów dostępnych w każdym domu.
5. Założenie “hodowli roślin” np. zasianie dowolnych nasion kwiatów czy dowolnych roślin i prowadzenie obserwacji przyrodniczych.
6. Wspólne skonstruowanie wiosennej gry – opis gry tutaj.
7.Ćwiczenie sprawności manualnych poprzez wycinanie i składanie - wycinanka - żabka, wycinanka - motyl, wycinanka - bocian.
8. Śpiewanie poznanej przez dzieci piosenki "Maszeruje wiosna" - https://www.youtube.com/watch?v=LFPthrmErcY&list=PLo_XHxymHHYGhhNe9JYTNmz4zeGodWDFw&index=3

Wymyślcie swój sposób na powitanie wiosny !!! Możecie zrobić zdjęcia a w “lepszych czasach” zrobimy w przedszkolu album lub wystawę fotografii.
            Zachęcamy do wspólnych wiosennych działań i pozdrawiamy Was wiosennie :)