CZAS Z MAMĄ I TATĄ

WAKACJE!!!

Jeszce kilka dni pozostało do końca czerwca i będzie można w końcu odpocząć i pomyśleć o wakacjach. Dla wytrwałych i chętnych mamy jeszcze kilka propozycji dotyczących tematu wakacji.

1. Posłuchajcie wiersza pt.”Wakacje”

Już w przedszkolu nie ma nas,

bo wakacji nadszedł czas.

Łąki, pola pełne kwiatów,

zieleń lasu, modra rzeka,

to już wszystko na nas czeka.

Jedni pędza szybko w góry,

inni znowu na Mazury.

Do wyboru także morze,

by tam łowić wielkie dorsze.

Jak już wszyscy wypoczniemy,

wtedy chęci nabierzemy.

By do przedszkola wrócić wnet,

 i w nauki wir się porwać .

 i kolegów nowych poznać.

Porozmawiajcie na temat miejsc, do których się planujecie wybrać podczas wakacji.

2. ”Wakacyjne podróże”- zobacz obrazek i poćwicz. Kliknij tutaj i tutaj.

3. Teraz czas na piosenki, podajemy propozycje:

https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA – Bezpieczne wakacje nad morzem

https://www.youtube.com/watch?v=2PrteVYHb7g-  Bezpieczne wakacje w górach

4. ”Na wakacjach”- masażyk relaksacyjny w parze z domownikiem.

 Na wakacjach budzi słońce{ rysowanie koła i promieni słonecznych}

Czasem pokropi ciepły, letni deszczyk {przebieranie palcami po całych plecach}

Można udać się nad rzekę { rysowanie falistej linii na plecach}

Można wędrować po górskich szlakach {chodzenie palcami ku karkowi}

Można kąpać się w morzu { dłonie zwinięte w pięść , wykonują kuliste ruchy po plecach}

5. Obejrzyjcie filmik, który przypomni wam zasady przebywania nad wodą.

https://www.youtube.com/watch?v=0iidgRGFl60

6. ”Statek do portu”- doskonalimy teraz koordynację wzrokowo- ruchową.

Przygotujcie plastikowa butelkę najlepiej z długą szyjką, wypełnijcie ją wodą, włóżcie też do środka korek po winie. Następnie poruszajcie butelką tak aby korek czyli „statek” wprowadzić do portu czyli do szyjki butelki. Na koniec zabawy odpowiedzcie na kilka pytań:

-Czy było to łatwe zadanie?

- Co trzeba było zrobi, żeby wprowadzić statek do portu?

- Co mogło to utrudniać?

- Jakie części ciała pracowały podczas tego zadania?

7. Dokończ zdanie - zabawa rozwijająca wyobraźnię.

Domownicy siedzą w kole, mama/ tata trzyma piłkę i rozpoczyna zadanie.

W wakacje chcę zjeść…

Na wakacje chcę pojechać…..

W wakacje chcę zobaczyć…..

W wakacje chcę zrobić…..

W wakacje chcę spotkać….

Rzuca ją do wybranej osoby, która kończy zdanie.

8.”Wakacyjne puzzle”- macie ochotę ułożyć, zajrzyjcie tutaj.

9. ”Balon powietrzny”- zabawa z wielką chusta lub kocem.

Domownicy trzymają rozłożony koc, poruszają się w jednym kierunku i wypowiadają słowa rymowanki.

Do balonu powietrznego wszystkich zapraszamy.

Wsiadać szybko, nie ma czasu zaraz odliczamy!

5,4,3,2,1- w dół i w górę, hop!

Jeden krok do przodu- stop.

10. Proponujemy teraz pracę plastyczną pt. ”Lot balonem”

Przygotujcie: kubeczek po jogurcie, papier kolorowy, balony, patyczki , taśmę klejącą, nożyczki, plastelinę.

Zacznijcie od ozdobienia kubeczka, będzie to kosz do balonu. Na dno kubeczka wklejcie warstwę  plasteliny. Do plastelinowej kulki wbijcie patyczki lub słomki, tak aby opierały się o brzegi czterech ścian kubeczka. Następnie nadmuchajcie balon, pomalujcie coś na nim pisakami, włóżcie delikatnie pomiędzy wykałaczki i przyklejcie końcówki patyczków za pomocą taśmy klejącej do balonu. Tu znajdziecie podpowiedź.

11. "Bezpieczne wakacje" - bardzo ważnym elementem wakacji jest bezpieczeństwo wasze  i waszych rodzin. Każdy z wakacji  musi wrócić zdrowy i cały. Zawsze  przypominamy o zasadach bezpieczeństwa podczas wypoczynku i teraz też zachęcamy Was abyście pamiętali kilka ważnych wskazówek, które mogą zapobiec nieszczęściu. Zajrzyjcie tutaj.

12. "Wakacyjne zabawy plastyczne" - znalezione przez nas propozycje na plastyczne inspiracje związane z wakacyjnymi podróżami i wspomnieniami, również Wam przypadną do gustu. Zobaczcie tutaj.

13. "Wakacyjna gimnastyka" - ostatnie propozycje ćwiczeń gimnastycznych od Pani Beaty - kliknij tutaj



GÓRY, MORZE, LAS, JEZIORO - GDZIE RODZICE NAS ZABIORĄ  

Kochani nadchodzi czas wakacji, odpoczynku od nauki i innych obowiązków. Chociaż obowiązuje nas czas pandemii chcemy zaproponować inspiracje dotyczące lata, wakacji. Może nie każdy z was pojedzie w góry, nad morze czy jezioro, tylko spędzi wakacje w domu. Jednak zawsze musimy pamiętać, żeby ten czas beztroski przebiegał bezpiecznie i miło.

1. Zaczęła się nowa pora roku- lato, słoneczna pogoda, relaks i wypoczynek.

Proponujemy żebyście obejrzeli prezentację na ten temat. Pozmawiajcie z domownikami o treści tej prezentacji. Na końcu znajdziecie kilka pytań, sprawdzających waszą wiedzę .

Kliknij tutaj.

2. ”Wakacyjne miejsca”- przygotujcie farby, arkusze papieru szarego lub białego. Namalujcie farbami na osobnych arkuszach krajobraz morza, gór, lasu, swojej okolicy- starajcie się wypełnić całą kartkę, łączcie ze sobą kolory. Powieście sobie wasze prace gdzieś w domu, ogrodzie, na balkonie.

3. ”Rodzina w komplecie”- przygotujcie wizytówki swoich imion, dla każdego domownika, torebkę, samochód obręcz lub szarfę. Domownicy siadają na dywanie, trawie , balkonie odszukują wizytówkę ze swoim imieniem i kładą ją przed sobą, podpisem do dołu, zamykają na chwilę oczy. Mama/tata zamienia wizytówki, reszta domowników sprawdza, kim są w zabawie. W zależności od tego wykonują określone zadania np. jak  jest „tatą” to wchodzi do obręczy i czeka na swoja rodzinę, jak jest „mamą” zakłada torebkę na ramię i dołącza do taty, a jak jest dzieckiem  dołącza do mamy. Gdy wszyscy są gotowi to „rodzina” wyrusza na wycieczkę i śpiewa pląs na melodię „Jedzie pociąg z daleka”

Jedzie pociąg przez lasy,

wiezie dzieci na wczasy.

W ten słoneczny poranek,

ma kolejny przystanek.

Ktoś już czeka na stacji,

wypatrując wakacji!

Po zaśpiewaniu znów siadamy, odkładamy rekwizyty na środek i zabawa zaczyna się od nowa.

4. ”Gdzie jest walizka”- zabawa utrwalająca stosunki w przestrzeni. Przygotujcie  malutką poduszeczkę będzie to „walizka”, połóż ją na głowie. Spacerujecie po pokoju, na hasło – stań za walizką- kładziemy rekwizyt i wykonujemy polecenie.

/ stań za walizka, obok walizki, usiądź na walizce ,trzymaj walizkę w prawej ręce, w lewej, ukryj walizkę za firanką, połóż na parapet/

5. Posłuchajcie opowiadania E. Stadtmuler pt.: ”Wakacyjne marzenia”.

Tekst znajdziesz tutaj.

Porozmawiajcie na temat wysłuchanego tekstu, odpowiedzcie na pytania.

- Czym pachniało powietrze, kiedy dzieci odpoczywały na kocu?

- Do jakiego gorącego kraju chciałaby pojechać Kasia?

- Jakie informacje o wakacjach w Egipcie przekazały sobie dzieci?

- Co chciały zobaczyć i robić na rajskiej wyspie?

- A jakie wakacyjne marzenia miał Kacper?

- Jak myślicie, dlaczego chłopiec nie marzył o dalekich podróżach?.

6. Czas na wakacyjne melodie, posłuchajcie piosenek, może nauczycie się je śpiewać.

https://www.youtube.com/watch?v=tlCH6BFEISg  Jedziemy na wczasy

https://www.youtube.com/watch?v=Ls4y1_s5czI – Przyszło lato

7. ”Nadmorski skarb”- poćwiczcie trochę waszą pamięć i zrelaksujcie się.

Usiądźcie w parach tak, aby druga osoba miała przed sobą plecy mamy, taty, brata. Recytujemy rymowankę i wykonujemy odpowiednie ruchy.

Przeczesuję plażę {delikatnie drapiemy całe plecy}

I cały czas marzę

by odnaleźć w piasku {palcem wskazującym rysujemy spiralę}

o niezwykłym blasku

drogocenny skarb

i już mam dwa patyki..{rysujemy dwie kreski}

Rymowankę  powtarzamy i na końcu do poprzedniego skarbu dodajemy kolejny skarb np./ trzy muszelki ,cztery piórka, sześć kamyków, pięć bursztynów Przy każdym powtórzeniu dzieci próbują same wymienić nazwy wszystkich skarbów.

8. ”Łódź podwodna”- zabawa ruchowa.

Przygotujcie koc, narzutę, wykorzystajcie wcześniej wysłuchane piosenki jak podkład muzyczny.

Domownicy trzymają koc i zamieniają się w wielką „łódź podwodna”, która płynie po dywanie. Wybieramy spośród siebie „kapitana”, wykonujemy  mu czapkę z papieru. Kapitan nadaje kierunek” łodzi”, która porusza się przy muzyce. Na ciszę „łódź” zatrzymuje się.

Witamy kapitana:

Ahoj kapitanie ! wszyscy cie witamy

I każde twe polecenie w mig wykonamy.

Kapitan daje znak../podnosi rękę, ściąga czapkę drapie się po głowie, głaszcze brodę?

Wszyscy marynarze robią też tak.

„Kapitan” wchodzi pod koc, lekko wystawia rękę „peryskop” spod koca i opowiada co widzi. Po chwili kapitanem zostaje inny domownik.

9. Wiecie na pewno  czym można podróżować na wakacje. Proponujemy, wysłuchajcie wiersza pt.”Czym podróżujemy” i zapamiętajcie jak najwięcej środków lokomocji. Mama/ tata podczas czytania  wiersza, robi przerwę w miejscu, w którym pojawia się nazwa środka transportu. Waszym zadaniem jest podanie nazwy i naśladowanie danego obiektu.

Wakacje już blisko.

Każdy spakowany.

Tylko kto nam powie .

Czym wyruszymy w drogę?

Tekst wiersza tutaj.

Proponujemy obejrzeć ilustracje dotyczące środków lokomocji, tutaj, znajdziecie tam również karty pracy dotyczące środków lokomocji, kto chętny, może je wykonać.

10. Teraz coś potworzymy, czyli czas na prace plastyczne, tutaj kilka wakacyjnych inspiracji.

11. Posłuchajcie wakacyjnych zagadek, poproście mamę o przeczytanie. Tutaj znajdziecie tekst.

Ponadto przygotujcie etykiety z  wyrazami dotyczącymi lata i wakacji, potnijcie na paski, spróbujcie podzielić wyrazy na sylaby, głoski, przyjrzyjcie im się dokładnie, może rozpoznajecie jakieś litery narysujcie obrazki do wyrazów, łączcie etykiety z obrazkami, opatrzcie się z nimi Napisy znajdziecie tutaj.

12. ”Niezwykła podróż” - kilka ćwiczeń gimnastycznych, zachęcamy do zabawy.

W tunelu - na czworakach pokonujemy tunel wykonany z krzeseł, na które narzucimy koc.

Nad przepaścią - rozłóżcie na dywanie skakankę lub gruby sznurek, chodźcie po nim aby nie stracić równowagi.

Przez rzekę - przygotujcie gazety, będą to kamienie, przeskakujcie przez kamienie tak, aby -nie wpaść do wody.

Przez las - ustawcie tor przeszkód i pokonujcie go slalomem.

Po zwalonym pniu - czołgacie się po dywanie.

Na polanie - wchodzicie do worka na śmieci i skaczecie jak piłeczki.

13. Macie ochotę na trochę rywalizacji, proponujemy zabawcie się w "Wakacyjne memory".

Tutaj znajdziecie obrazki.

 

COŚ SIĘ SKRADA, COŚ SZELEŚCI, DŻUNGLA STO TAJEMNIC MIEŚCI.

1. ”W dżungli”- opowieść ruchowa. Mama/tata snuje opowieść, dziecko odzwierciedla słowa opowieści.

Wyobraźcie sobie, że jesteście w dżungli. Wstaje kolejny dzień. Słońce wschodzi na horyzoncie. Wychodzimy z namiotu, ziewamy, przeciągamy się. Wciągamy mocno powietrze, żeby poczuć zapach dżungli. Wybieramy się na wędrówkę. Pakujemy plecak i ruszamy. Wchodzimy między paprocie, podnosimy wysoko nogi, musimy się przedzierać przez gęstą roślinność. Patrzymy w górę - na drzewie siedzi małpa i przygląda nam się. Przeskakuje z gałęzi na gałąź. Idziemy dalej. Cii, coś słychać w oddali. Plusk. Rozchylamy liście i widzimy słonie, które zażywają porannej kąpieli. Słonie wyciągają trąby do góry i wesoło bawią się w wodzie. Wysoko nad nami papuga rozkłada skrzydła i fruwa nad nami. Krokodyl wynurza głowę z wody, szeroko otwiera paszczę. Na gałęziach rosną kolorowe kwiaty. Wąchamy je. Pachną przepięknie. Siadamy pod drzewem, pora odpocząć.

2. ”Zwierzęta budzą się”- mama/tata włącza muzykę relaksacyjną, leżymy na dywanie. Mama/tata pokazuje wybrany obrazek zwierzęcia, a zadaniem dzieci jest naśladowanie poruszania się. Powoli się budzimy, wstajemy i naśladujemy ruch.

3. ”Pięć małpek”- zabawa paluszkowa.

W dżungli kilka małpek żyło {kręcimy młynek rękoma}

A dokładnie pięć ich było {rozkładamy dłoń w przód}

Pierwsza małpka taka mała {zginamy mały palec}

Druga małpka wciąż skakała {zginamy palec serdeczny}

Trzecia małpka wciąż płakała {zginamy palec środkowy}

Czwarta małpka wciąż się śmiała {zginamy palec wskazujący}

Piąta małpka tak śpiewała {pokazujemy kciuk}

W dżungli kilka małpek żyło {kręcimy młynek}

A dokładnie pięć ich było {wysuwamy rozłożoną dłoń}.

4. ”Zwierzątka się witają”- zabawa naśladowcza. Stańcie naprzeciwko mamy/taty/siostry/brata  i przywitajcie się tak, jak robią to zwierzęta.

Gdy słonie się witają to machają trąbami.

Gdy małpki się witają to kiwają głowami.

Gdy zebry się witają to kręcą bioderkami.

Papugi z flamingami witają się dziobami.

Gdy lwy się witają to kręcą wąsikami.

Gdy żyrafy się witają to kręcą szyjami.

Wielbłądy się witają wierzgając kopytkami.

Lemury i goryle ciepłymi uściskami.

5. „Zoo” – karty pracy. Mamy dla was propozycje ciekawych kart pracy związanych z tematem zwierząt egzotycznych. Kto lubi i ma ochotę, niech zajrzy tutaj, może znajdzie coś dla siebie.

6. Jeśli ktoś woli działania plastyczne tutaj znajdziecie interesujące propozycje z wykorzystaniem eko-materiałów. A może preferujecie lepienie plasteliną? Spójrzcie tutaj, jak można zrobić zwierzęta z plasteliny.

7. Zagadki słuchowe o zwierzętach – na pewno już dobrze znacie wszystkie zwierzęta i z łatwością przyjdzie wam rozwiązanie zagadek słownych. Zagadki znajdziecie tutaj.

8. Na koniec porcja ruchu od p. Beaty – kliknij tutaj.

 


SPOTKANIE Z EGZOTYCZNYMI ZWIERZĘTAMI

Zwierzęta egzotyczne to kolejne zagadnienie, które będziemy realizować w tym tygodniu. Poznamy wiele ciekawostek związanych z ich życiem, wyglądem, pożywieniem oraz zwyczajami panującymi w dżungli.

1.Na początek obejrzyjcie film, zobaczycie jakie zwierzęta zamieszkują Afrykę.

https://www.youtube.com/watch?v=oRVBEKuIKh4

2. „W zoo” – wybierzcie się z rodzicami, dziadkami na wycieczkę do zoo. Poznańskie ogrody zoologiczne będą ponownie otwarte od 19 czerwca. Może skorzystacie i odwiedzicie zoo. Jeśli nie macie możliwości udania się do zoo, obejrzyjcie albumy, książeczki lub film o zwierzętach w zoo. Przyjrzyjcie się uważnie różnym zwierzętom i zbierzcie o nich jak najwięcej informacji. Wcześniej odpowiedzcie na pytania: Czy zwierzęta z filmu żyją tylko w dżungli?, Gdzie jeszcze możemy je spotkać? Po co ludzie budują ogrody zoologiczne?,

3. Posłuchajcie piosenki „Idziemy do Zoo”

https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM

Tekst znajdziecie tutaj.
Nauczcie się tekstu piosenki, łatwo wpada w ucho.

4. A teraz posłuchajcie odgłosów, jakie wydają zwierzęta mieszkające w dżungli lub zoo.

5. "Zwierzęta w zoo" - obejrzyjcie plansze zwierząt, które można spotkać w zoo. Wybierzcie sobie trzy. Następnie spróbujcie określić ich wygląd i podać dwie cechy charakteryzujące dane zwierzę np. żyrafa- wysoka, łaciata. Plansze znajdziecie tutaj.

6. „Rysowane wierszyki” - macie ochotę narysować lwa- króla zwierząt, czasem jest z tym  kłopot. Tu znajdziecie podpowiedź https://www.youtube.com/watch?v=w-Cg0mTjC-8

7. ”Kto gdzie żyje”- spośród obrazków, które już macie postarajcie się posegregować zwierzęta na podstawie ich przystosowania do życia: pływające, skaczące, lądowe, latające itd. Podzielcie ich nazwy na sylaby i głoski, znajdźcie te litery, które już znacie. Odgadując ostatnią głoskę, utwórzcie z niej nowy wyraz. Powodzenia.

8. „Spotkanie z małpką” – ćwiczenia ortofoniczne. Rodzic opowiada historyjkę o małpce, a dziecko naśladuje zachowanie zwierzątka.

Małpka podskakuje i wyciąga wysoko łapki – chce zerwać z drzewa banany. Zerwała pierwszego banana i zjada (dziecko układa usta w ciup, stuka zębami). Był pyszny, małpka oblizuje się (dziecko oblizuje usta w kółeczko) i głaszcze po brzuszku (dziecko głaszcze się po brzuszku). Małpka zerwała drugiego banana i próbuje go wepchnąć całego do buzi (dziecko maksymalnie rozciąga usta w szerokim uśmiechu, potem wysuwa usta do przodu, robiąc ryjek). Zjadła ze smakiem, starannie przeżuwając (dziecko wykonuje okrężne ruchy złączonymi wargami). Sok bananowy trochę skleił jej buzię, więc nie może się swobodnie oblizywać, ale jej język potrafi kręcić piruety nawet w zamkniętej buzi (dziecko wykonuje ruchy okrężne językiem przy zamkniętych ustach). Najedzona małpka położyła się, by chwilę odpocząć. Zasnęła, oddychała bardzo głęboko (wdech nosem, wydech ustami z głośnym wypuszczeniem powietrza „fuuuuuuu”). Uśmiecha się leciutko – na pewno śnią jej się słodkie banany (dziecko uśmiecha się).

9. "Rękawiczkowy zwierzyniec" - ze starych skarpetek, rękawiczek, skrawków materiałów, włóczki, guzików, itp. spróbujcie zrobić pacynki przedstawiające dzikie zwierzęta. Uruchomcie wyobraźnię, bądźcie kreatywni, zróbcie zdjęcie Waszej pacynki i prześlijcie nam.

10. Na koniec dzisiejszych propozycji interaktywna gra sylabowa. Bawcie się dobrze.

https://view.genial.ly/5ede7beb722c7a0d87de5461/presentation-ile-sylab-dzikie-zwierzeta

Zajrzycie na stronę w środę, będą na Was czekać kolejne zabawy.




TĘCZOWE ZABAWY WEEKENDOWE.

Dzień dobry Kochani, przed nami długi weekend i dużo wolnego. Może zechcecie spędzić go z naszymi propozycjami zabaw i zadań. Zachęcamy Was do tego gorąco. Myślimy o Was często i zastanawiamy się, czy korzystanie z naszych ofert. Podzielcie się z nami waszymi spostrzeżeniami. Napiszcie mail, prześlijcie zdjęcie, czekamy.

1. Posłuchajcie wiersza M. Konopnickiej „Tęcza”

A kto ciebie, śliczna tęczo,

Siedmiobarwny pasie,

Wymalował na tej chmurce

Jakby na atłasie?

- Słoneczko mnie malowało

Po deszczu, po burzy;

Pożyczyło sobie farby

Od tej polnej róży.

Pożyczyło sobie farby

Od kwiatków z ogrodu;

Malowało tęczę - na znak

Że będzie pogoda!

Może nauczycie się go na pamięć?

2. Zobaczcie eksperyment, przy którym zapewne będziecie odkrywać tajemnice i fascynować  się magią.

https://www.youtube.com/watch?v=aUe8LlyDcE4-  

3. Posłuchajcie piosenki „Tęcza, tęcza cza, cza, cza”, jest to znana piosenka więc pewnie szybko nauczycie się ją śpiewać.

https://www.youtube.com/watch?v=LmBK0xFkhH4- 

4. ”Tęczowy taniec”- wykorzystajcie kolorowe paski z bibuły z wcześniejszej zabawy, przywiążcie je do nadgarstka.

Włączcie sobie piosenkę o tęczy. Mama lub tata chodzi między domownikami i kolejno dotyka. Dotknięta osoba zaczyna tańczyć, wprawiając w ruch swoje paski z bibuły. Na przerwę w muzyce wszyscy stoją nieruchomo. Gdy ponownie zagra muzyka, zabawa zaczyna się od nowa.

5. „Tęczą” - zachęcamy do wykonania tęczy. Jeżeli macie ochotę  skorzystajcie z podanego przykładu.

https://www.youtube.com/watch?v=fOVx0T-f-zM

6. Proponujemy odrobinę zabaw ruchowych – jeżeli jest piękna pogoda i macie ogród albo duży taras możecie poćwiczyć na świeżym powietrzu. Do zabaw przygotujcie: drabinę, kosz, kolorowe paski papieru, kolorową krepę lub wstążeczki, maskotkę. Zaczynamy:

- Na koniec tęczy- biegniemy 5 metrów do wyznaczonego miejsca, po czym wracamy  normalnym krokiem.

- Doskocz do tęczy- spróbujcie podskoczyć jak najwyżej, tak jakbyście chcieli dotknąć nieba.

- Po szczebelkach do tęczy- dzieci wspinają się po drabinie na tyle szczebelków ile mają lat.

- Spacer po tęczy- rozłóżcie kolorowe paski krepy tak aby powstała kolorowa droga i  po kolei chodźcie  po paskach stopa za stopą.

- Pokaż się tęczo- połóżcie się na plecach, trzymajcie kolorową krepę w dłoniach i unoście jak najwyżej wyprostowane ręce.

- Kolorowy kapelusz- połóżcie sobie woreczek lub maskotkę na głowie i spróbujcie chodzić po drodze z kolorowej krepy.

- Do tęczy - po przejściu po skakance rzucamy kolorowa bibułę do celu{ do kosza}.

- Kolory tęczy - siadamy w siadzie skrzyżnym, umieszczamy bibułkę na wysokości buzi wykonujemy głębokie wdechy i wydechy.

7. ”Malujemy obraz”- zabawa integracyjna połączona z masażem pleców.

Siadamy jeden za drugim, opieramy swoje dłonie na plecach sąsiada z przodu. Teraz zamieniamy się w malarzy, którzy wyszli ze swojej pracowni i chcą namalować coś na plecach swoich kolegów.

Witam wszystkich malarzy- proszę przygotować sobie ramy{dzieci rysują prostokąt plecach kogoś kto siedzi przed nim}, naciągnąć na nie płótno{rozcierają dłońmi plecy}, a następnie przymocować je pinezkami na końcach ram{uciskają plecy kciukiem}. Teraz musimy pomalować płótno specjalnym olejem, by nie spływały po nim farby{zaciskają dłoń i pocierają nią plecy}. Czekamy aż olej wyschnie{dmuchają w szyję}. Już możemy zaczynać malowanie. Malujemy niebo{przesuwają rozstawionymi palcami po górnej części pleców} potem obłoczki i słonko z promykami{jednym palcem malują słonko i promyki}.Niżej namalujemy łąkę, na której rośnie bujna trawa{lekko drapią plecy wszystkimi palcami}. Na łące bawi się mała dziewczynka{rysują dziewczynkę}. Spójrzcie na swoje obrazy. Czy są ładne? Po „namalowaniu” można zamienić się rolami.

8. „Tęczowe inspiracje plastyczne”.  Kto spragniony działań plastycznych, niech zajrzy na zebrane przez nas inspiracje dotyczące tęczy. Są piękne, Wasze prace na pewno też takie będą, prześlijcie nam zdjęcia. Kliknij tutaj.

9. Dokończ zdanie na temat tęczy – zabawa słowotwórcza.

- Żółte słońce jest bardzo….

- Kiedy tęcza się do nas śmieje , wszystko wokół…..

- Tęcza to dziwne zjawisko, jest daleko ,a wydaje się , że jest tak…..

- Tęcza siadła na niebie i oczkiem…..

- Lśni na niebie tęcza…..

- Namalował tęczę…..

- Kolor żółty i czerwony to…..

10. Jeżeli masz kłopot z zapamiętaniem kolorów tęczy po kolei to proponujemy zapamiętać ten wierszyk. Pierwsze litery słów to również pierwsze litery kolorów tęczy.

Czemu             (CZERWONY)

Patrzysz          (POMARAŃCZOWY)

Żabko             (ŻÓŁTY)

Zielona           (ZIELONY)  

Na                   (NIEBIESKI)

Głodnego        (GRANATOWY)

Filemona.       (FIOLETOWY)

Jeszcze jeden sposób na zapamiętanie kolorów  tęczy- kliknij tutaj.

11. ”Barwy tęczy”- przygotowujemy 7 kartek w kolorach tęczy, rozkładamy je na dywanie. Mama/tata wypowiada dowolny kolor. Osoby, które mają garderobę w tym kolorze wyszukują w domu przedmiot o tym kolorze i kładą go na kartce. Na koniec zabawy próbujemy oszacować, kto zebrał najwięcej przedmiotów: przeliczamy, porównujemy, stosujemy pojęcia- mniej-więcej, o ile więcej, o ile mniej.

12. Po skończonych zabawach możecie obejrzeć bajkę – „Mały Miś Kuba i tęcza”

https://www.youtube.com/watch?v=HbccZmpYCio- 

 

KIEDY NIEBO MIENI SIĘ TĘCZY KOLORAMI, ODRZUĆ WSZELKIE SMUTKI I BAW SIĘ Z NAMI!

Zapraszamy na kolejne działania związane ze światem przyrody, zapoznamy Was ze zjawiskiem tęczy, jej kolorami i sposobem jej powstawania. Za pomocą naszych  propozycji, które są do wyboru, zachęcamy do eksperymentowania w domu i ogrodzie.

1.Na początek proponujemy obejrzyjcie film – „Kolorowy łuk na niebie”

https://www.youtube.com/watch?v=qigLVHVd5j0

Porozmawiajcie z domownikami na temat treści filmu i odpowiedzcie na kilka pytań.

- Jak nazywa się kolorowy łuk przedstawiony w filmie?

- W jaki sposób się tam znalazł?

- Kiedy możemy zobaczyć tęczę?

- Skąd się ona bierze?

- Kiedy powstaje tęcza?

- Jakie kolory tęczy zapamiętaliście, czy umiesz je powiedzieć po kolei?

2. Posłuchajcie fragmentu wiersza „Tęcza” A. Kornackiej

Kolorowy łuk na niebie, ma kolorów siedem:

fioletowy, granatowy, niebieski, zielony, żółty i pomarańczowy, na górze – czerwony.

Kolorowy łuk na niebie ma kolorów siedem.

Kto je wszystkie namalował? Ktoś z was wie? Ja nie wiem!

Za to umiem je policzyć: pierwszy, drugi, trzeci, czwarty, piąty, szósty, siódmy…

Każdy z tych kolorów tęczy jest po prostu cudny!

Zastanówcie się ile kolorów ma tęcza, spróbujcie je wymienić po kolei.

3. Posłuchajcie  piosenki „Malowanie tęczy”,  którą  zaśpiewa Piotr Fronczewski, pomoże wam w utrwaleniu kolorów tęczy.

 https://www.youtube.com/watch?v=Gq9l-w8OCGk

4. ”Piłka pełna kolorów”- domownicy siedzą na dywanie, mama/tata rzuca piłkę do wybranej osoby i wypowiada kolor tęczy. Zadaniem osoby trzymającej piłkę jest wskazanie przedmiotu w tym kolorze. Na słowo „tęcza” nie łapiemy piłki.

5. Posłuchajcie bajki G. Gąsienicy ”Ogród w kolorach tęczy”.

Tekst znajdziecie tutaj a ilustracje do bajki tutaj.

6. ”Prezent od skrzatów”- zabawa z kolorami związana z bajką, którą wcześniej wysłuchaliście.

Przygotujcie pudło i powkładajcie do niego przedmioty w kolorze tęczy, mogą to być kredki, maskotki, klocki, auta. Ochotnik losuje przedmiot z pudła, określa jego kolor i wypowiada imię skrzata  z opowiadania np. zielony klocek to na pewno prezent od Zielonka.

7. Zabawa paluszkowa „Kolorowe skrzaty”.

Skrzaty mieszkały w ogrodzie i tam bawiły się co dzień{ poruszanie palcami lewej dłoni}

Nie widać skrzatów. Dlaczego?

Bo bawią się w chowanego! {zaciskanie palców w pięść i ukrywanie za rozłożoną prawą dłonią}

Spójrz, za drzewem się schowały.

Wyszedł pierwszy czerwony cały{wyciąganie kciuka między palce prawej dłoni i machanie nim}

Zaraz za nim pomarańczowy zerka{wystawianie palca wskazującego i machanie nim}

Widać też kawałek żółtego sweterka{wystawianie palca środkowego i machanie nim}

Wśród liści ukrył się skrzat zielony{wystawianie palca serdecznego i machanie nim}

O, niebieski też już znaleziony!{wystawianie małego palca i machanie nim}

A gdzie pozostałe skrzaty?{drapanie  się palcem wskazującym po czole}

Wąchają na łące kwiaty. Aaaa psik!

8. ”Kolorowe memory”- domownicy otrzymują kolorowe kartoniki przedstawiające różne kolory. Po wymieszaniu kartoników, rozkładamy je na stole lub dywanie tak aby kolory były nie widoczne. Gracze losują najpierw jeden a potem drugi kartonik. Jeżeli uda się wylosować dwa takie same kolory to odkładacie  na bok, jeżeli kolory będą inne odkładacie  na to samo miejsce. Gra toczy się dalej. Wygrywa ten kto zdobędzie najwięcej par. Jeżeli wylosujesz czarny lub biały kolor tracisz kolejkę. Karty do memory znajdziesz tutaj.

9. Macie ochotę popracować farbami  i pomieszać ze sobą kolor. Zapraszamy was do zabawy ”W pracowni malarza”. Przygotujcie farby: żółtą, niebieską i czerwoną, kartki papieru i pędzel. To są barwy podstawowe, bo nie można ich uzyskać z połączenia z innych barw, ale dzięki nim możemy utworzyć inne kolory. Spróbujcie zmieszać w miseczce trochę koloru czerwonego i żółtego, jaki kolor powstanie?  Zmieszamy kolor niebieski i żółty. Jaki teraz powstał kolor? Jeszcze nie mieszaliśmy czerwonego z niebieskim. Sprawdźcie jaki teraz powstanie kolor? Te kolory, które zrobiliście sami nazywamy – pochodnymi, bo pochodzą poprzez zmieszanie z innymi kolorami. Pobawcie się jeszcze sami – poeksperymentujcie.

10. ”Malowanie deszczu”- wykorzystajcie wasze farby do pracy plastycznej. Przygotujcie gruba kartkę, nasączcie ja woda za pomocą gąbki lub spryskiwacza. Mama/ tata włącza dowolną muzykę, wy moczycie palce w farbie i do rytmu stemplujecie paluszkami na mokrej kartce. Farba powinna się efektownie rozpływać, tworząc piękną płaszczyznę. Możecie użyć tylko odcieni niebieskiej farby.

11. ”Tęcza na talerzu”- zachęcamy Was do wykonania prostego eksperymentu. Proponujemy, żebyście najpierw obejrzeli, a potem przygotowali potrzebne akcesoria i samodzielnie zabawili się w małych odkrywców. Zajrzyj tutaj:

https://www.youtube.com/watch?v=SfVVFCAmSmY 

12. ”Tęcza z motyli”- przygotujcie sylwety motyli w kolorach tęczy po jednym komplecie dla domownika. Mama/ tata wyznacza na dywanie lub szarym papierze linię tęczy. Włączamy dowolną muzykę{sugerujemy Wiosna Vivaldiego}rozrzucamy wszystkie motyle na dywanie. Kiedy słychać muzykę uczestnicy zabawy tańczą pomiędzy motylami, na przerwę w muzyce podnosimy motyla w kolorze jaki wypowie dorosły i układamy go na wcześniej wyznaczonej linii. Zabawa się kończy, kiedy wszystkie motyle znajdą się na tęczy.

13. ”Tęcza”- ćwiczenie grafomotoryczne- kliknij tutaj.

14. Zabawy badawcze w  ogrodzie – wywołacie samodzielnie tęczę za pomocą strumienia wody. Czy wiecie, że tęcza powstaje przy wodospadach i fontannach. Jak to się dzieje? Zróbcie eksperyment w swoim ogrodzie. Wykorzystajcie słoneczny dzień  i wąż ogrodowy do podlewania roślin. Stańcie pod słońce i włączcie wąż  niech  woda tryska w górę. Powinniście zobaczyć tęczę?

Zapraszamy w środę na kolejne inspiracje związane ze zjawiskiem tęczy.



PIĄTEK, WEEKENDU POCZĄTEK.

Witamy. Witamy. Już piątek, przed Wami weekend, ale jeszcze dzisiaj możecie skorzystać z zabaw, które Wam proponujemy. Zabawy dzieci z różnych stron świata.

1. Na początek posłuchajcie wiersza Agaty Widzowskiej "Dzieci na Ziemi".

Na kuli ziemskiej bawią się dzieci,

cieplutkie słonko dla nich wciąż świeci

a księżyc mruga oczkiem na niebie

do wszystkich ludzi, również do ciebie.

Zulu z Afryki chodzi po drzewach,

a Chinka Inka jak ptaszek śpiewa.

Eskimos Bubu gra w piłkę z foką,

na słoniu jeździ Hindus Namoko.

Dzieci się różnią kolorem skóry,

jednak są dumne ze swej kultury,

i choć w dziwacznych mówią językach,

pragną się bawić, tańczyć i brykać!

Inka i Zulu, Bubu, Namoko –

chcą być kochane, śmiać się szeroko,

jeść smakołyki, dbać o zwierzęta,

a zamiast wojen mieć tylko święta!

Niech wam się spełnią wszystkie marzenia –

tak, robiąc obrót, powiada Ziemia

             Mamo/tato porozmawiajcie z dzieckiem o wierszu:

            - O jakim święcie była mowa?

            - Jakie są dzieci na całym świecie?

            - Co to znaczy, że dzieci na całym świecie są takie same?

            - Co najbardziej lubią robić dzieci?

            - Jakie imiona miały dzieci z wiersza? Tutaj dzieci mogą dzielić imiona rytmicznie (na sylaby)

    

2.      Zabawy dzieci z różnych stron świata.

Przed każdą kolejną zabawą Rodzic może pokazać na mapie świata (można wykorzystać mapę z pierwszej części) obszar zamieszkania dzieci, przekazuje krótko ciekawostki na temat danego kraju czy kontynentu.

·         Kimono.

Zanim przejdziecie do zabawy mamo/tato przekaż swojemu dziecku garść ciekawostek o Japonii. tutaj

A teraz dzieci zdejmują kapcie i ustawiają je równo w szeregu z boku dywanu. Rozkładamy koc (karimatę). W rytm muzyki japońskiej https://www.youtube.com/watch?v=bI7L5lyCOhg mama/tata wykonuje ruchy, które naśladuje dziecko.

Jeśli macie kimona w domu możecie je założyć.

·         Taniec przy dźwiękach bębnów. Afryka tutaj

Proponujemy taniec przy dźwiękach bębenka, jeśli nie macie bębenków wykorzystajcie garnek: ustawcie go do góry dnem i rytmicznie w niego uderzajcie dłońmi. Poruszajcie się w rytm muzyki. Jak to robią afrykańskie dzieci zobaczcie na filmie https://youtu.be/7n5JzDKFrCc

·         Niezwykłe opowieści. Arktyka tutaj

   Dzieci innuickie (z terenów arktycznych) bardzo lubią śpiewać i opowiadać niezwykłe historie. Połóżcie się na dywanie/kocu, zamknijcie oczy i opowiedzcie mamie wymyśloną przez siebie historię.

·    Dzieci w Korei tutaj bardzo lubią bawić się w „Hta ing-tja-te-tji-ki” czyli podrzucanie pomarańczami. W tej zabawie może wziąć udział dowolna ilość dzieci. Zabawa polega na podrzucaniu do góry pomarańczy i złapaniu jej z powrotem. Dziecko, które nie złapie pomarańczy otrzymuje punkt karny. Wygrywa to dziecko, które będzie miało tych punktów karnych najmniej.

·    Rangoli  Pakistan tutaj

Rangoli jest to zabawa, w którą pakistańskie dzieci bawią się w ogrodzie, na chodniku, na boisku i polega na tworzeniu kolorowych kompozycji. Najpierw dziecko rysuje kolorową kredą na chodniku lub patykiem na ziemi łatwy wzór, kształt np. domek, kwiat, gwiazda, następnie wypełnia ten kolorowymi „wypełniaczami” np. kamyczkami, płatkami kwiatów, trawą, listkami itp.

3. Dla chętnych proponujemy kilka kart pracy tutaj oraz tutaj, a wszystkim dzieciom przyznajemy medale w podziękowaniu za Wasze zainteresowanie i Waszą pracę!

4.   Nie zapominajcie o ruchu, pani Beata ma dla Was propozycje ćwiczeń gimnastycznych – kliknij tutaj.

        

DZIEŃ DZIECKA.
 
Przed nami kolejny radosny tydzień, świętujemy DZIEŃ DZIECKA. Przedstawiamy Wam kilka propozycji, skorzystajcie jeśli Wam się podobają, ale tez nie ograniczajcie się, bądźcie kreatywni, wymyślajcie własne zabawy i podzielcie się nimi z nami. Chętnie obejrzymy efekty Waszej wyobraźni. Na zdjęcia czekamy do końca tygodnia. W niedzielę będzie można obejrzeć relacje z dwóch minionych rodzinnych tematów.







1. Zacznijcie od wysłuchania piosenki "Jesteśmy dziećmi" w wykonaniu Śpiewających Brzdąców youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ i obejrzenia filmiku DZIECI ŚWIATA.

2. A teraz wysłuchajcie opowiadania "Nowy kolega" - tutaj. Porozmawiajcie z rodzicami na temat treści tego opowiadania. Pomogą Wam w tym pytania:
  • Czego dowiedział się Jaś od mamy po przyjściu z przedszkola?
  •  W co chłopiec bawił się na podwórku?
  • Co się stało z piłką Jasia?
  • Kogo zobaczył za płotem?
  • Dlaczego Jaś uciekł do domu?
  • Jak wyglądał Oke?
  • Skąd pochodził chłopiec?
  • Dlaczego wyglądem różnił się od Jasia?
  • Kto odwiedził Jasia w domu?
  • Jakie zainteresowania mieli chłopcy?
  • Czy osoba, która wygląda inaczej niż my, może zostać naszym przyjacielem?
3. Wysłuchajcie piosenki "Kolorowe kredki" Majki Jeżowskiej https://youtu.be/Y_kIVuTfVk4 
W trakcie refrenu pobawcie się z rodzicami i/lub rodzeństwem śpiewając razem z piosenkarką. Tekst piosenki znajdziecie tutaj.
 
4. Drodzy rodzice przeczytajcie dzieciom poniższy wiersz prezentując mapę świata, a na niej wskażcie Azję, Australię i Afrykę. Przy okazji wyjaśnijcie dzieciom pojęcie kontynent.
 
Inni, a tacy sami - J. Kucharczyk
Na wszystkich kontynentach mieszka tyle dzieci
w Azji, Australii, Afryce.
Każde dziecko wygladą inaczej
i mówi innym językiem.
Każde dziecko chce być szczęśliwe,
każde dziecko chce pięknie żyć;
mieć zawsze dobre, spokojne noce,
mieć tylko piękne dni.
to nie jest ważne, gdzie mieszkają dzieci,
wszystkie chcą być szczęśliwe jak ty.
Mieć dobra mamę, dobrego tatę,
chcą bezpiecznie żyć.
I chociaż dzieci mają inny kolor skóry,
tak różne zabawki, książeczki,
inną szkołę, przedszkole, ubranka, 
śpiewają inne piosenki.
 
 
 5. Mamo, tato pokażcie dziecku zdjęcia przedstawiające dzieci z rożnych krajów, o różnym kolorze skóry- kliknij tutaj. Niech dziecko wskaże różnice i podobieństwa w wyglądzie występujące u dzieci z różnych stron świata. Zapytajcie swojego dziecka, jak uważa - Czy wszystkim dzieciom jest dobrze na świecie? Jeśli będzie miało wątpliwości zajrzyjcie tutaj. A czy wiedzą, że dzieci mają swoje prawa? co to jest i jakie one są spójrzcie tutaj.
Jest na świecie wiele szczęśliwych, uśmiechniętych dzieci, są jednak też takie, które poznały już co to jest zło, krzywda, ciężka praca i brak zabawek. Tym dzieciom łamie się ich prawa! Gdybyś był dorosły , czy umiałbyś im pomóc? A może już teraz możesz coś zrobić i pomóc innym dzieciom? Jest wiele akcji charytatywnych, które są dedykowane właśnie pomocy dzieciom. Kto wie, może twoje pomysły przyczynią się do tego, że los takich dzieci się odmieni.
Posłuchajcie tej piosenki, jest o prawach dziecka https://youtu.be/SJgGFpxh6kY

6. A teraz, jeśli macie chęć, możecie wykonać pracę plastyczną. Skoro tyle mówimy o dzieciach z całego świata, spróbujcie przedstawić dzieci różnych ras.
Będziecie potrzebowali kartki w kolorach ich twarzy: na pewno białą, brązową i żółtą

   - narysujcie na nich koła i wytnijcie je

   - narysujcie na wyciętych kołach usta, oczy, nos  

   - naklejcie te twarze na duży arkusz szarego papieru

   - dorysujcie lub doklejcie tym twarzom włosy i całe postacie

   - możecie „ubrać” dzieci zgodnie z tym co noszą w różnych częściach świata, albo według swojego pomysłu

albo jeśli wolicie wykonajcie autoportret „Oto ja”,

możecie narysować autoportret przyglądając się sobie w lustrze lub rodzic rozkłada na podłodze arkusz szarego papieru. kładziecie się na ten arkusz, a mama/tata odrysowuje Waszą postać. Twoim zadaniem jest wypełnienie konturu. Możecie rysować, malować lub wyklejać. przedstawcie siebie tak, jak wyglądacie, narysujcie oczy, nos, usta, uszy i włosy, pokolorujcie swoje ubranie. kto potrafi może się podpisać. koniecznie prześlijcie nam zdjęcia.

7. Po skończonej pracy rodzic recytuje wierszyk "Oto ja", a dziecko wykonuje podskoki i pokazuje wybrane części ciała.
Hopsa-sa, hopsa-sa - oto ja.
rączki dwie, nóżki dwie
Hopsa-sa to się wie.
Głowa dwoje uszu ma,
Oczy, broda, usta, nos.
No i włosów cała moc.
Hopsa-sa, hopsa-sa - oto ja.
Teraz dziecko może spróbować opisać siebie - jak wygląda, w co się lubi bawić, co mu smakuje, co lubi robić.
8. Zabawa "Coś miłego o sobie" - dziecko wyobraża sobie, że przedstawia się nieznanej osobie i mówi o sobie tylko dobre rzeczy, wskazuje swoje mocne strony.
Np. Cześć! Jestem Olek. Bardzo ładnie sprzątam, układam zabawki i dobrze jeżdżę na rowerze. Cześć! jestem Ania. Bardzo ładnie rysuję i zawsze słucham pani/mamy.
9. Zabawa "Dokończ zdanie" - ekspresja słowna. rodzic zaczyna czytac zdanie, a dziecko je kończy.
Dzisiaj jestem...
Lubię...
Chciałabym, aby...
Jestem zadowolona/y, gdy...
Kiedy dorosnę, to...
Boję się, gdy...
Gdybym miał/a czarodziejską różdżkę, to...
10. No i na koniec zabawa ćwicząca spostrzegawczość "Czego brakuje?" - rodzic układa na stole 5 przedmiotów należących do dziecka. dziecko przygląda się i stara się je zapamiętać. Po chwili odwraca się, a rodzic chowa jeden przedmiot, potem dwa, trzy. zadaniem dziecka jest odgadniecie, co zniknęło.
Odmiana tej zabawy "Właściwe miejsce" - przedmioty nie "znikają", tylko zamieniają się miejscami. dziecko odgaduje, który przedmioty zostały zamienione miejscami.

11. Jeśli czujecie niedosyt i chcielibyście się czymś zająć, proponujemy interaktywną grę RODZINA ćwiczącą pamięć. Powodzenia!

12. I na koniec cieszcie się swoim świętem z dziećmi z domowego przedszkola "Niespodzianki na Dzień Dziecka"










Przed nami kolejny tydzień, bardzo szczególny, bo rozpoczyna się Waszym świętem – Dniem Dziecka.

Zapraszamy Was do wspólnej zabawy, spędźcie te dni miło i radośnie, cieszcie się sobą, spacerujcie, tańczcie, śpiewajcie, rysujcie, jednym słowem – bawcie się!
Dzisiaj mamy dla Was same przyjemności:

1. O godz. 11.00 obejrzyjcie koncert online na żywo "Dzień Dziecka u Nietoperzy" - czyli historia animacji filmowej z muzyką w tle.

2. Bajkowe zadania dla chętnych - kliknij tutaj.

Zajrzyjcie na stronę jutro, znajdziecie kolejne propozycje zabaw i zdań dla Was.


WEEKEND Z MAMĄ I TATĄ.


1. ”Dzień mamy i taty”- zachęcamy do zainscenizowania fragmentu utworu E. Stadmüler, zaangażujcie cała rodzinę. Tekst znajdziecie tutaj, a opaski potrzebne do przebrania tutaj.

2. A teraz popracujcie sami, mama z tatą trochę odpoczną, skorzystajcie z wybranych kart pracy. Wybierzcie Państwo tylko te karty, które są odpowiednie dla umiejętności Waszego dziecka. 

3. Zobaczcie jak króliczek Alilo świętuje Dzień Mamy 
&n